Olomoucká radnice prověří možnost provozovat na území města vlastní systém sdílených kol, který by nahradil bicykly společnosti nextbike Czech Republic. Firma totiž ve čtvrtek oznámila, že se rozhodla svá jízdní kola z ulic Olomouce na konci listopadu stáhnout. Zdůvodnila to nedostatečnou podporou města. Radní budou muset zvážit provozně-ekonomický model této služby. Na sociálních sítích o tom informoval primátorův náměstek Tomáš Pejpek (ProOlomouc). Nextbike v Olomouci provozuje 200 sdílených jízdních kol a má registrováno 16.495 uživatelů.
Rozhodnutí nextbike podle Pejpka neznamená trvalý konec sdílených kol v Olomouci. „Město prověří model provozování vlastního bikesharingového systému. Takový model jsme viděli například v podobně velkém estonském Tartu, kde město provozuje flotilu 800 kol. Až budeme mít k dispozici víc informací, vrátíme téma bikesharingu na stůl rady města, aby rozhodla, jak tato rozsahem nevelká, ale pro část obyvatel atraktivní služba bude v Olomouci v dalších letech obnovena,“ uvedl.
Ředitel nextbike Lukáš Luňák tvrdí, že radnice bikesharing málo podporuje. „Celou dobu provozu vedeme se zástupci radnice jednání a snažíme se konstruktivně přispívat k rozvoji mikromobility ve městě. V průběhu letošního roku město opět zvažovalo možnosti podpory v podobě patnáctiminutových jízd zdarma na sdílených kolech pro své občany a návštěvníky. Nakonec se však zástupci vedení města rozhodli finanční podporu směřovat na jiné klíčové projekty, což naprosto respektujeme,“ řekl.
Patnáctiminutové jízdy zdarma firma díky finanční podpoře radnice nabízí například v Přerově. V Olomouci zákazníci platí celou výpůjčku, půlhodina je přijde na 30 korun. Sdílená kola v Olomouci od roku 2014 provozovala společnost Rekola, v roce 2020 se k ní přidala firma nextbike. V roce 2022 se firma Rekola rozhodla v Olomouci činnost ukončit. Radnice za dobu působení oběma firmám podle Pejpka neposkytovalo finanční podporu, i když o ni dlouhodobě žádaly.
Radnice bikesharingu poskytovalo nefinanční podporu v podobě poskytnutí cyklostojanů patřících městu, „Možností finanční podpory se vedení města zabývalo jak v tomto, tak i v minulých obdobích. Prozatím vždy převládl názor, že se jedná o podnikání soukromých subjektů a je na konkurenčním prostředí, zda je tato služba schopna provozu i bez dotací města,“ podotkl Pejpek.
Naposledy radní žádost společnosti nextbike projednávali v září, zvažovali několik variant. První vycházela z nabídky společnosti nextbike, která zahrnovala jízdní tarif 15 minut zdarma, 300 sdílených kol, 70 až 80 míst a roční příspěvek města přes tři miliony korun. Druhou variantou byla veřejná soutěž na provozovatele bikesharingu s roční dotací 1,5 milionu korun a třetí varianta byla založena na ponechání dosavadní praxe. K tomuto řešení se radní nakonec přiklonili. „Debata nebyla jednobarevná, zástupci našeho klubu ProOlomouc/Piráti byli pro podporu služby,“ dodal Pejpek.