Olomoucká radnice zatím nepřistoupila na nabídku bikesharingové společnosti nextbike Czech Republic, která je ochotna obnovit letos ve městě provoz sdílených kol výměnou za roční dotaci 1,5 milionu korun. Město bude o zajištění této služby dál jednat, preferuje ale nižší finanční spoluúčast. Na sociálních sítích o rozhodnutí radních informoval primátorův náměstek Tomáš Pejpek (ProOlomouc). Firma nextbike loni na podzim svá jízdní kola z ulic Olomouce stáhla. Zdůvodnila to nedostatečnou podporou města, které na provoz sdílených kol finančně nepřispívalo.
„Městská rada projednala návrh na zajištění bikesharingu pro rok 2025. Po diskusi v politických klubech se nepřiklonila k využití nabídky společnosti nextbike, která předpokládala podporu města ve výši 1,5 milionu korun plus DPH. S ohledem na aktuální rozpočtové možnosti mě rada pověřila jednat o zajištění služby pro 2025 při nižší spoluúčasti města a dále na podzim předložit návrh veřejné zakázky na zajištění služby pro období 2026 až 2029,“ uvedl Pejpek.
Společnost nextbike v roce 2024 v Olomouci provozovala 200 sdílených kol a měla registrováno 16 495 zákazníků. Její ředitel Lukáš Luňák loni na podzim uvedl, že radnice bikesharing málo podporuje a nepřiklonila se k návrhu zavést v Olomouci patnáctiminutové jízdy na sdílených kolech zdarma. Podobný systém funguje například v Přerově, kde město letos za patnáctiminutové bezplatné jízdy společnosti nextbike měsíčně poukáže 228 tisíc korun bez DPH.
V Olomouci zákazníci dosud platili celou výpůjčku, půlhodina je loni přišla na 30 korun. Radnice v předchozích letech podle Pejpka bikesharingu poskytovala nefinanční podporu v podobě cyklostojanů patřících městu. „Možností finanční podpory se vedení města zabývalo jak v tomto, tak i v minulých obdobích. Prozatím vždy převládl názor, že se jedná o podnikání soukromých subjektů a je na konkurenčním prostředí, zda je tato služba schopna provozu i bez dotací města,“ uvedl loni na podzim Pejpek.
Loni v září radní při projednávání žádosti nextbike zvažovali několik variant. První vycházela z nabídky nextbike, která zahrnovala jízdní tarif 15 minut zdarma, 300 sdílených kol, 70 až 80 odstavných míst a roční příspěvek města přes tři miliony korun. Druhou variantou byla veřejná soutěž na provozovatele bikesharingu s roční dotací 1,5 milionu korun a třetí byla založena na ponechání dosavadní praxe. K tomuto řešení se radní nakonec přiklonili. „Debata nebyla jednobarevná, zástupci našeho klubu ProOlomouc/Piráti byli pro podporu služby,“ podotkl Pejpek.
Sdílená kola v Olomouci od roku 2014 provozovala společnost Rekola, v roce 2020 se k ní přidala firma nextbike. V roce 2022 se firma Rekola rozhodla v Olomouci činnost ukončit. Radnice za dobu působení oběma firmám podle Pejpka neposkytovala finanční podporu, i když o ni dlouhodobě žádaly. Společnost nextbike nyní provozuje bikesharing ve více než 40 městech, ve kterých má 7 500 městských bicyklů a elektrokol.