Rekordních více než milion jízdních dokladů na městskou hromadnou dopravu v Olomouci si v roce 2023 koupili cestující pomocí mobilní aplikace, kterou Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) zprovoznil v závěru roku 2020. DPMO o tom informoval na sociálních sítích. Za celý rok 2022 si lidé prostřednictvím mobilní aplikace koupili 645 tisíc jízdenek do tramvají a autobusů MHD.
„Stále více cestujících si kupuje jízdenku přes aplikaci DPMO. V lednu 2023 bylo díky aplikaci zakoupeno 70 tisíc jízdenek a v prosinci jich bylo už více než 110 tisíc. Za celý loňský rok jich bylo prodáno více než milion kusů,“ uvedl DPMO. Aplikace je zdarma ke stažení z App Store nebo Google Play. Ceny jízdenek zakoupených prostřednictvím mobilní aplikace jsou stejné jako u papírových cestovních dokladů. Dospělý cestující platí 20 korun, dítě od šesti do 17 let deset korun. Pomocí aplikace lze pořídit i čtyřiadvacetihodinové jízdenky.
Podíl jízdenek koupených pomocí mobilní aplikace na celkových tržbách DPMO za základní a jednodenní jízdenky se postupně zvyšuje. V roce 2022 podle údajů z výroční zprávy činil 17 procent. Na SMS připadl podíl 25 procent, na automaty 24 procent a smluvní prodejce 21 procent. Deset procent těchto jízdenek si lidé koupili v prodejnách DPMO a tři procenta u řidičů tramvají a autobusů.
DPMO letos plánuje vypsat výběrové řízení na dodavatele technologie pro placení jízdného kartou přímo v tramvajích a autobusech. Takzvané validátory cestujícím vytisknou jízdenku s QR kódem, která jim v zóně 71 krajského dopravního systému umožní přestup na veřejnou linkovou dopravu.
Předloni DPMO v tramvajích a autobusech přepravil 52,892 milionu cestujících, což bylo v meziročním srovnání o 9,1 milionu více. Počty přepravených cestujících ale ještě nedosáhly hodnot z let před pandemií. Na osmi tramvajových a 24 autobusových linkách olomoucké MHD jezdí 148 tramvají a autobusů. Stoprocentním akcionářem DPMO, který měl na konci loňského roku 450 zaměstnanců, je město Olomouc. Loňské statistiky přepravených lidí zatím nebyly zveřejněny.