Připravovaná stavba cyklostezky z Dluhonic do Přerova, která je součástí balíku kompenzací za stavbu posledního úseku D1, nabrala kvůli přípravě retenční nádrže společnosti Precheza značné zpoždění. Město by se mělo s Prechezou domluvit a vytvořit podmínky pro vybudování cyklostezky, řekla novinářům místopředsedkyně Senátu Jitka Seitlová (KDU-ČSL). Skluz mají podle Seitlové i některé další investice zařazené na seznam kompenzací. Časová prodleva kvůli vysoké inflaci podle senátorky snižuje hodnotu peněz vyčleněných na tyto projekty v Dluhonicích, které jsou místní částí Přerova. Vedení radnice kritiku odmítá.
Na vyplacení kompenzací Dluhonicím za stavbu poslední části dálnice D1 z Přerova do Říkovic ve výši až 132 milionů korun se na začátku roku 2020 dohodli zástupci Přerova, Olomouckého kraje a ministerstva dopravy. Koordinaci si vzal na starost Olomoucký kraj, který peníze na tyto projekty obdržel v roce 2020 prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury a postupně je uvolňuje. Na seznamu kompenzací je cyklostezka, rekonstrukce kulturního domu či investice do parkovacích ploch, chodníků a veřejného osvětlení.
Seitlová upozornila, že město zatím připravuje a realizuje čtyři akce v odhadované výši 102 milionů korun a za tři roky požádalo kraj o 54,7 milionu korun. Na konci loňského roku radnice podle Seitlové požádala o prodloužení všech termínů přípravy nebo realizace investičních akcí. „Chodníky, parkoviště a další infrastruktura již mohly nyní sloužit. Nejzávažnější se mi jeví odklad cyklostezky. Občanům na Přerovsku cyklodoprava pro cesty do zaměstnání chybí,“ uvedla. Radnice senátorce odpověděla, že v území, kterým plánovaná cyklostezka povede, plánuje Precheza výstavbu retenční nádrže. „Obě akce je nutno z územně-technických důvodů řešit ve vzájemné součinnosti,“ uvedlo město. Cyklostezka by mohla být postavena v roce 2024 a stát má 11,5 milionu korun.
Primátorův náměstek Tomáš Navrátil (ANO) řekl, že komentář Seitlové chápe jako jednoznačnou snahu poškodit město. „Informace jsou účelově přizpůsobeny až překrouceny. Projektová příprava liniových staveb, které navíc vyžadují větší množství přeložek inženýrských sítí, je při stavu povolovací legislativy složitá a poměrně zdlouhavá, to by jako senátorka měla vědět,“ uvedl Navrátil, podle kterého je třeba cyklostezku koordinovat s retenční nádrží Prechezy. Část pozemků souvisejících s projektem cyklostezky totiž vlastní chemička. Město bude chtít cyklostezku podle Navrátila postavit v co nejbližším možném termínu.
Celý balíček kompenzačních opatření město podle Navrátila projednalo se zástupci místní části Dluhonice, kteří ho schválili. „Pravidelně jsme se potkávali a upravovali postup řešení s předsedou místní výboru Oldřichem Boráněm. Jednáme zde v jednoznačné shodě a přijde mi smutné, že ani s ním paní senátorka o takzvaných problémech nemluvila,“ dodal.