Dokončení stavby posledního úseku dálnice D1 u Přerova s tříměsíčním předstihem bude stát zhruba 72 milionů korun. Jde o poplatek, který získá jako kompenzaci zhotovitel stavby za nasazení kapacit a zprovoznění dálnice ještě na konci letošního roku, řekl dnes novinářům generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Stavbu sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc, které dálnici staví, zkrátí o 91 dní. Desetikilometrový úsek dálnice z Přerova do Říkovic se začal stavět předloni v lednu, stát bude téměř sedm miliard korun.
„V tuto chvíli vedeme jednání se samotným zhotovitelem ohledně akceleračního poplatku, je na to metodika schválená Státním fondem dopravní infrastruktury a ministerstva dopravy, které se využívá,“ uvedl Mátl.
Z dnešního kontrolního dne podle něj vyplynulo, že se dodržuje harmonogram i finanční plnění. Zkrácení termínu se podařilo díky nasazení veškerých kapacit, denně na stavbě pracuje až 250 lidí. „Jsou zde obrovské kapacity, dělá se i o víkendech, po celou zimu, práce se vůbec nepřerušily, nasadily se další kapacity navíc na estakádě přes železnici i areál Prechezy, aby se urychlily samotné betonáže. To vše směřuje k tomu, aby se stavba urychlila a stihla do konce roku,“ uvedl generální ředitel ŘSD. Poukázal na to, že v létě stavbu zkomplikovaly lokální povodně, na druhou stranu jí přeje mírná zima.
Podle Mátla jde o poměrně komplikovaný úsek, zahrnuje 12 mostů, velké mimoúrovňové křižovatky, ale i estakády přes železnici a areál Prechezy, což zahrnovalo složitá technická řešení. „Estakáda prochází komplikovaným územím, areálem Prechezy, kde je problematika s podložím kvůli skalici, která se zde nachází; museli jsme ochránit pilíře, aby nedocházelo k jejich degradaci. Estakáda je dlouhá, přechází přes železnici, museli jsme řešit výluky. Největší komplikací ale bylo zakládání mostu v samotném areálu Prechezu,“ doplnil Mátl.
Nejdelší dálnice D1 na své dokončení čeká 57 let. Desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polskou hranice kompletní. Zakázku v soutěži získalo sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc.