Nabídku na dostavbu posledního úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi podalo pět firem. Nejvýhodnější nabídka je od sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc s cenou 6,922 miliardy korun bez DPH. Ve srovnání s předpokladem je tato nabízená cena o 2,5 procenta vyšší.
Na stavbu 10,1 kilometru dlouhého úseku dálnice D1 u Přerova jsou už vydána všechna nepravomocná stavební povolení a pokračuje majetkoprávní příprava včetně vyvlastňovacích procesů. „Zahájení stavby předpokládáme začátkem druhé poloviny roku 2022,“ uvedl na twitteru šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Dálnice D1 zatím končí na okraji Přerova, navazující poslední úsek do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci ve městě. Příprava jeho stavby pokračuje, provázejí ji ale odvolání a žaloby. V září Krajský soud v Ostravě zamítl žalobu proti olomouckému krajskému úřadu ohledně změny územního rozhodnutí pro tento úsek D1. Na soud se obrátilo několik obyvatel Dluhonic, kteří proti stavbě protestují. Soud zamítl i další žaloby v této věci, které podaly Děti Země a Krajina Dluhonice.
Pro stavbu poslední části D1 u Přerova na podzim skončila platnost výjimky z posuzování vlivu stavby na životní prostředí, takzvané EIA. Ministerstvo dopravy v tomto termínu vydalo zatím nepravomocné stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů. Tři z nich jsou od občanských sdružení Děti Země, Krajina Dluhonice a Voda z Tetčic. Další čtyři rozklady pocházejí od soukromých osob dotčených stavbou posledního úseku dálnice D1. Projednání rozkladů zabere několik měsíců, stavební povolení by tak mohlo mít právní moc nejdříve na konci prvního čtvrtletí příštího roku. Krajský soud v Ostravě ale podle serveru Zdopravy.cz v písemném vyhotovení rozsudku uvedl, že námitky Dětí Země, Vody z Tetčic a Krajiny Dluhonice jsou ryze účelové.
Pokud nebude vydané stavební povolení zrušeno, tak by stavba posledního úseku D1 u Přerova mohla být podle Mátla dokončena v roce 2025. Desetikilometrový úsek Říkovice – Přerov je poslední částí dálnice D1. Po kompletní dostavbě by dálnice D1 měla mít celkem 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu až k polským hranicím.