Ekologický spolek Děti Země podal dvě žaloby na vydaná stavební povolení pro poslední úsek dálnice D1 u Přerova, jehož stavba začala loni v prosinci. Stavební povolení podle předsedy spolku Miroslava Patrika neobsahují řadu ochranných opatření ohledně vodních toků a krajinného rázu, přičemž v nich chybí i nová rozptylová studie a posouzení vlivu imisí na veřejné zdraví. Dálnice D1 nyní končí na kraji Přerova a navazující poslední desetikilometrová část do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci v tomto městě.
Patrik uvedl, že pro dálnici D1 u Přerova vydaly v roce 2021 čtyři stavební úřady celkem sedm stavebních povolení se 121 stavebními objekty, z nichž od prosince 2022 jsou již dvě pravomocná a pět povolení čeká na výsledek odvolacího řízení. První žalované stavební povolení se týká 53 a druhé 14 stavebních objektů. „Obě stavební povolení mají podle nás zásadní vady a nezákonnosti, takže nám nezbylo, než aby jejich obsah nestranně posoudil krajský soud. Hlavně jsme byli překvapení, že několik zmírňujících a kompenzačních opatření, které uložily orgány ochrany životního prostředí a hygienici, nebylo do stavebního povolení zahrnuto. Dále také chyběly opatření na ochranu vodních toků,“ řekl Patrik.
Podle Dětí Země nebyla v povoleních uložena všechna opatření na zmírnění vlivu dálnice na krajinný ráz a veřejné zdraví a také opatření během výstavby a provozování dálnice. Spolku se podle Patrika nelíbí, že byly zamítnuty jeho návrhy na nepravidelné vysázení dřevin na tělese dálnice a ne v řádcích. Spolek navrhoval vysázení dřevin do zprovoznění dálničního úseku, nikoliv později. „Nyní čekáme, kdy nám krajský soud zašle vyjádření účastníků řízení. Současně doufáme, že soud přizná oběma žalobám odkladný účinek, jak předpokládá i mezinárodní Aarhuská úmluva o účinné soudní ochraně spolků a také český zákon o hodnocení vlivů na životní prostředí,“ podotkl Patrik,
Dálniční úsek u Přerova staví sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc, cena je 6,922 miliardy korun. Stavba D1 u Přerova má podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla trvat 39 měsíců, takže zprovoznění vychází na březen 2026. Pro stavbu předloni na podzim skončila platnost výjimky z vlivu na životní prostředí. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů. Podali je čtyři lidé a také spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v závěru loňského roku v rozhodnutí o rozkladech stavební povolení doplnil několika podmínkami.
Stavba dálnice D1 začala v Česku před 55 lety, přičemž o posledním úseku u Přerova se posledních 17 let vedly spory, debaty a připravovaly se plány. Desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní.