České dráhy (ČD) testují na trati z Olomouce přes Přerov do Břeclavi evropský zabezpečovací systém ETCS, který sleduje aktuální polohu vlaků a při projetí návěstidla dokáže soupravy jedoucí proti sobě automaticky zastavit. Jízdy osobních vlaků ČD v režimu ETCS byly zahájeny s 30 strojvedoucími a lokomotivami řady 362. Dnes o tom informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
„V druhé polovině roku se zkušební provoz pod dohledem ETCS rozšíří na další tratě v Česku, proto pokračuje zaškolení strojvedoucích a zvyšuje se počet vozidel, která jsou vybavena mobilní částí ETCS,“ uvedl Šťáhlavský.
„Bezpečnost železniční dopravy je pro nás jednoznačnou prioritou a zavádění moderního vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS je součástí našich plánů na její prohloubení. Nyní mámě smluvně zajištěnu montáž palubních jednotek ETCS na více než 400 současných vozidel a závazně jsme objednali 246 nových vozidel, která budou mít instalované ETCS už z výroby. Aktivně se tak připravujeme na výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných koridorech od 1. ledna 2025,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Na provoz pod dohledem ETCS se připravují také strojvedoucí v dalších regionech. Ve výcviku jim pomáhají instruktoři v Olomouci, v Brně, Plzni a v Praze. Díky systému ETCS má strojvedoucí před sebou na monitoru přehledně zobrazené maximální rychlosti pro část trati před vlakem, brzdné křivky, zobrazení blížící se cílové rychlosti či místo zastavení u návěstidla zakazujícího další jízdu. „V případě, že by strojvedoucí na snížení rychlosti adekvátně nereagoval, pak zabezpečovací systém automaticky zasáhne a vlak zastaví,“ podotkl Štáhlavský.
ČD vybaví systémem ETCS své regionální vlaky CityElefant. Zakázku na instalaci systému do 66 souprav provede za 1,5 miliardy korun dceřiná společnost drah ČD-Telematika s dalšími partnerskými firmami. Vlaky budou vybavovány postupně, první část dostane zabezpečovací techniku do roku 2025. Vybavení vlaků CityElefant navazuje na další zakázky Českých drah za zabezpečení jejich vlaků. V dubnu společnost informovala o vybavení všech sedmi souprav vlaků pendolino za 410 milionů korun. Práce znovu zajistí ČD-Telematika se společností Alstom.
ETCS se skládá ze dvou základních částí. Traťová část je součástí železničních tratí a zajišťuje přenos informací k vlakům. Mobilní část je pak instalovaná na drážních vozidlech, přijímá informace z traťové části a předává je strojvedoucímu, případně automaticky zasáhne a vlak zastaví. Na hlavních koridorech se počítá s provozem pod dohledem ETCS od roku 2025. Zatím je zhruba na 700 kilometrech železnic z asi 9000 kilometrů tratí v Česku. Systém se bude postupně zavádět i do vlaků.