Omezení v dopravě stále pokračuje na Velkomoravské ulici v Olomouci. Začátkem týdne tady došlo k poruše mostního závěru. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto na silnici 35 u Baumaxu snížili povolenou rychlost a svedli dopravu do jednoho jízdního pruhu. Porucha mostního závěru, který sloužil zhruba 35 let, si vyžádá opravu.
„Při pravidelné prohlídce mostu byla zjištěna totální degradace stávajícího mostního závěru s nutností okamžitého omezení rychlosti v úseku na 30 km/h. Poškozený závěr sloužil cca 35 let a nutno připomenout, že Velkomoravskou ulicí projíždí přes 38 tisíc vozidel,“ uvedl mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.
Mostní závěr je konstrukční prvek mostu, který umožňuje plynulý přechod mezi mostem a navazující vozovkou. Slouží k vyrovnání pohybů mostní konstrukce způsobených teplotními změnami, zatížením provozem nebo sedáním podloží.
Na Velkomoravské došlo k tomu, že na mostním závěru, který překrývá dilatační spáru, došlo ke vzniku lomu na třetí lamele pravého jízdního pásu. „Z horní strany chybí část horního profilu lamely v délce cca 120 milimetrů. Kontrola rovněž potvrdila, že ze spodní strany jsou na úložném prahu čepy nůžkového mechanismu a zbytky úlomků nůžkového mechanismu,“ dodal mluvčí.
- Oba pruhy silnice I/35 (připojovací a pomalý) budou uzavřeny z důvodu zachování bezpečnosti silničního provozu do doby zajištění poruchy přejezdovými plechy.
- Přejezdové plechy budou osazeny na připojovací a pomalý pruh po dobu nejméně 6 měsíců (aktuální odhad, který se může protáhnout).
- Od zjištění závady jsme obratem zpracovali zakázku pro výběrové řízení k havarijní opravě mostního závěru výše zmíněným plechovým překrytím, zhotovitele musíme předpisově vysoutěžit (předpokládaná cena zakázky cca 1,8 milionu Kč).
- Sjezd ze silnice I/35 k Baumaxu bude dále otevřen bez omezení, nájezd od Baumaxu na Velkomoravskou ulici zůstane také zachován (v současné podobě).
Při přejezdu vozidel po připojovacím a pomalém pruhu dochází k rezonanci, lamela tady vyskočí až o 30 milimetrů. Při takto provozovaném mostu nadměrně trpí a jsou dynamicky přetěžována hrncová ložiska na opěře včetně přítomnosti citelného hluku.
ŘSD momentálně pracuje na přípravě projektu, ihned poté se začne soutěžit stavební firma. „Časové určení nyní není možné přesněji specifikovat, termíny ovlivní právě příprava podkladů včetně nevyzpytatelného výběrového řízení,“ uzavřel Mazal.