Kvůli stavbě posledního úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi byl dnes uzavřen zhruba kilometrový úsek silnice II/150 z Přerova do Rokytnice, na jehož místě bude vybudována část nové mimoúrovňové křižovatky. Starou silnici stavbaři odstraní. Kvůli úplné uzavírce je stanovena objízdná trasa. Řekl to primátorův náměstek Tomáš Navrátil (ANO).
Uzavřený úsek silnice z Přerova směrem na Rokytnici byl součástí provizorního dopravního řešení v této okrajové části Přerova, kterou v následujících třech letech protne nový dálniční úsek včetně mimoúrovňové křižovatky. „Komunikace druhé třídy musí ustoupit stavbě dálnice,“ uvedl Navrátil. Na obou koncích uzavřené části silnice II/150 jsou značky zakazující vjezd, budou tam moci jet jen autobusy a dopravní obsluha. Objízdná trasa vede po silnicích 55 a 55k.
Dálnice D1 nyní končí na kraji Přerova a navazující poslední desetikilometrová část do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci v okresním městě. Stavba byla zahájena v lednu a už podle Miroslava Mazala z Ředitelství silnic a dálnic nabrala vysoké tempo. Stavbaři zahájili vytyčení, sondování a zaměření inženýrských sítí, pracují na ochraně přejezdů a budují sjezdy na staveniště. V plném proudu je také likvidace pařezů a vyvážení dřevní hmot, pokračuje skrývka ornice v trase dálnice.
Pro stavbu dálničního úseku mezi Přerovem a Říkovicemi skončila předloni na podzim platnost výjimky z vlivu na životní prostředí. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů. Podali je čtyři lidé a také spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v závěru loňského roku v rozhodnutí o rozkladech stavební povolení doplnil několika podmínkami a stavba mohla začít.
Dálniční úsek u Přerova staví sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc, cena je 6,922 miliardy korun. Stavba D1 u Přerova má podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla trvat 39 měsíců, takže zprovoznění vychází na březen 2026. Stavba D1 začala před 55 lety, přičemž o posledním úseku u Přerova se posledních 17 let vedly spory, debaty a připravovaly se plány. Desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní.
Ekologický spolek Děti Země nedávno podal na stavební povolení týkající se D1 u Přerova dvě žaloby. Podle předsedy spolku Miroslava Patrika povolení neobsahují řadu ochranných opatření ohledně vodních toků a krajinného rázu, přičemž v nich chybí i nová rozptylová studie a posouzení vlivu imisí na veřejné zdraví.