Službu sdílených kol a koloběžek nabízí v Olomouci aktuálně čtyři provozovatelé – Rekola, Nextbike, Bolt a Eagle. Není však vyloučeno, že se k nim letos přidá ještě pátá společnost, která skupinu zavedených provozovatelů doplní.
Během loňské sezóny bylo možné v ulicích Olomouce napočítat více než 400 sdílených kol a 250 elektrokoloběžek. A letos provozovatelé počítají s dalším nárůstem. Kromě toho, že pravděpodobně přibude nový provozovatel, ti stávající plánují své kapacity ještě navyšovat a rozšířit své služby do dalších městských částí. Navzdory koronavirové pandemii si totiž Olomoučané ke sdíleným kolům a koloběžkám našli cestu a jen loni uskutečnili více než 250 000 jízd.
„Je to služba, která si ve městě našla své místo a lidé o ni mají zájem. Nechceme a vlastně ani nemůžeme soukromým provozovatelům sdílených kol a koloběžek v jejich podnikání bránit. Společně s nimi ale musíme vystavět tomuto typu městské mobility pozitivní obraz,“ objasnil plány náměstek primátora pro oblast Smart City Matouš Pelikán a dodal: „Je zřejmé, že s plánovaným rozvojem bude problémů přibývat. Ty nejčastější dokážeme po zkušenostech od nás, ale i z řady jiných měst, velmi dobře pojmenovat. Aktivně je proto už s jejich provozovateli řešíme.“
Mezi nejčastější prohřešky sdílené mikromobility patří špatné parkování, nezodpovědná jízda a neznalost dopravních předpisů nebo přeplněnost některých cyklostojanů.
„Zatím spolupráce funguje a vzájemně si vycházíme vstříc. Důkazem toho může být i společná osvětová kampaň, kterou spustíme v květnu,“ uzavřel náměstek Matouš Pelikán.