O miliardu víc peněz bude mít v následujícím roce Správa železnic na obnovu trati. Přesněji jde o částku 62,7 milionu korun. Přes 39 miliardy půjde na investice a také díky tomu odstartuje modernizace důležitého železničního uzlu v České Třebové. Zároveň by během příštího roku měla začít výstavba prvních částí rychlotratě mezi Brnem a Přerovem.
Na důležité spojnici Brna a Přerova zahájí Správa železnic (SŽ) modernizaci dvou úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. „Tím fakticky vznikne rychlotrať, která bude součástí budoucí vysokorychlostní sítě v Česku. Po dokončení prací zde vlaky budou moct využívat dvoukolejnou trať pro rychlost 200 km v hodině,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Právě vysokorychlostních tratí se týká velká část chystaných prací Správy železnic. Z plánovaného počtu 750 kilometrů je podle Gavendy naprojektována už plná polovina budoucí sítě. Současně je v běhu už geologicko-inženýrský průzkum v Prosenicích a v Přerově-Čekyni na trase VRT Moravská brána.
„Na přelomu roku předpokládáme získání kladného stanoviska k EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, pro VRT Moravská brána. To nám umožní začít s výkupem pozemků. Pokračujeme i v architektonických soutěžích, v nejbližších dnech ji vyhlásíme pro plánovaný terminál Kořenice-Bečváry VRT. Jeho podobu bychom měli znát na jaře příštího roku,“ přiblížil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Stejně tak se řeší i zajištění provozu na vysokorychlostní trati z centrálních dispečerských pracovišť, kdy jedno z nich má stát v Přerově.
SŽ hodlá v následujícím roce spustit další desítky stavebních prací na železnici. „Velkým milníkem bude zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost 200 km/h v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem. Z hlediska bezpečnosti je třeba uvést na prvním místě spuštění výhradního provozu moderního vlakového zabezpečovače ETCS, ke kterému dojde v průběhu ledna na 622 kilometrech koridorových tratí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).