Olomoucký kraj by letos měl od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dostat 244,14 milionu korun na financování oprav silnic druhé a třetí třídy, které jsou podle odborníků ve špatném technickém stavu. Hejtmanství už připravilo seznam investičních akcí, na které hodlá finanční příspěvek použít. Informace pochází z podkladů pro krajské zastupitele, kteří budou seznam plánovaných investic schvalovat příští týden v pondělí. Loni SFDI na opravy silnic 2. a 3. třídy poslal do Olomouckého kraje 366,8 milionu korun.
Na seznamu letošních investic, které budou spolufinancovány pomocí dotace SFDI, je například křižovatka silnic II/44613 a III/4468 ve Štěpánově na Olomoucku, rekonstrukce mostů ve Slavětíně, Sobáčově a Věrovanech na Olomoucku i mostů v Oseku nad Bečvou na Přerovsku a Lesnici na Šumpersku. Opravena bude také silnice III/4359 mezi Vsiskem a Velkým Týncem u Olomouce či silnice III/37349 z Konice přes Křemenec do Stražiska na Prostějovsku.
Kraj ročně do rekonstrukce a údržby silnic druhé a třetí třídy investuje asi miliardu korun. Ministerstvo dopravy finančně podpořilo obnovu krajských silnic v Olomouckém kraji poprvé v roce 2015, a to dotací 280 milionů korun. Finanční podporu získal kraj prostřednictvím SFDI i v následujících letech. Kromě peněz ze SFDI se na opravách silnic druhé a třetí třídy podstatnou měrou podílí i rozpočet Olomouckého kraje. Další peníze jdou na údržbu vozovek prostřednictvím Správy silnic Olomouckého kraje.
V havarijním stavu jsou v Olomouckém kraji dvě třetiny silnic třetí třídy a zhruba pětina silnic druhé třídy. Silnice třetí třídy v Olomouckém kraji měří celkem 2174 kilometrů, přičemž v havarijním stavu je 1450 kilometrů a v nevyhovujícím 136 kilometrů. Do havarijní kategorie v kraji spadá také bezmála 192 kilometrů z 914 kilometrů silnic druhé třídy. Za nevyhovující odborníci označili takřka 49 kilometrů silnic druhé třídy. Nejvíce silnic v havarijním stavu je na Olomoucku, a to 453 kilometrů silnic třetí třídy a 48 kilometrů silnic druhé třídy.
Dlouhodobý dluh na silniční infrastruktuře včetně mostů je podle Správy silnic Olomouckého kraje obrovský a vyžádá si v příštích letech značné investice. Olomoucký kraj vlastní zhruba 3100 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. Odborníci před několika lety odhadli, že oprava zanedbaných komunikací bude stát kolem 25 miliard korun. Kvůli následnému výraznému růstu cen stavebním prací a materiálů bude aktuální částka vyšší.
Rok | Částka v mil. Kč |
2015 | 279,84 |
2016 | 190,53 |
2017 | 182,43 |
2018 | 242,99 |
2019 | 122,38 |
2020 | 247,39 |
2021 | 225,26 |
2022 | 244,58 |
2023 | 366,80 |
2024 | 244,14 |