Na modernizovanou železniční trať mezi Šternberkem a Uničovem na Olomoucku ve čtvrtek 9. září po půlroční pauze opět vyjedou vlaky. Stavbaři na patnáctikilometrovém úseku opravili železniční svršek, modernizovali zabezpečovací zařízení a trať elektrizovali. Loni v prosinci byl zprovozněn navazující úsek z Olomouce do Šternberka. Na trati díky modernizaci budou jezdit vlaky rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, což výrazně zkrátí jízdní dobu. Je to první regionální trať v Česku, kde vlakové soupravy mohou jezdit tak rychle. Novinářům to dnes řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
„Jedním z výrazných přínosů modernizace trati pro cestující bude zkrácení jízdních dob. Například jízdní doba z Uničova do Olomouce se zkrátí ze 40 minut na 26 minut. V případě spěšných vlaků to bude pouze 17 minut,“ uvedl Gavenda. Mezi Olomouci a Uničovem budou od čtvrtka jezdit zatím motorové vlaky, elektrické soupravy by na trať měly vyjet v závěru příštího roku, kdy bude v provozu už celá trať spojující Olomouc a Šumperk.
Na všech zastávkách mezi Šternberkem a Uničovem byla postavena nová nástupiště, která umožní pohodlný nástup do nízkopodlažních elektrických souprav. Opravená nádraží jsou bezbariérová, mají nový orientační a informační systém i osvětlení. Nástupiště a frekventované přejezdy monitorují kamery. „Mezi stanicemi Šternberk a Uničov je nyní celkem deset přejezdů zabezpečených výstražnými světly a závorami. Před modernizací byl závorami osazen pouze jeden, sedm chránilo světelné zabezpečovací zařízení a tři byly zabezpečeny výstražnými kříži. Jeden z přejezdů s výstražnými kříži byl zrušen bez náhrady,“ uvedl Gavenda.
V úseku mezi Šternberkem a Uničovem bude do prosince pokračovat instalace zbývajících částí trakčního vedení a stavbaři dokončí některé akce. „Na příští rok jsou potom naplánovány činnosti spojené se zprovozňováním zabezpečovacího systému ETCS,“ řekl Gavenda. ETCS je evropský vlakový zabezpečovací systém, který v případě nutnosti dokáže automaticky zastavit vlak na dálku.
Modernizace třicetikilometrového úseku z Olomouce do Uničova byla zahájena v srpnu 2019 a stála celkem čtyři miliardy korun, z toho 1,5 miliardy korun pokryje dotace z evropských fondů. Stavební firma už zahájila modernizaci navazujícího úseku mezi Uničovem, Libinou a Šumperkem. Výluka vlaků tam bude zahájena ve čtvrtek a potrvá do 11. prosince. Připravena je náhradní autobusová doprava. Na tuto část trati by vlaky měly vyjet v závěru příštího roku. Její rekonstrukce má stát tři miliardy korun.