Nová dálnice D55 by mohla propojit Olomouc s Přerovem v roce 2028. Dnes byla zahájena stavba její první části mezi Olomoucí a Kokory, dokončena bude v roce 2025. Souběžně pak začne stavba druhé poloviny z Kokor do Přerova. Novinářům to dnes v Krčmani řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Dálnice D55 je přeložkou silnice první třídy, která Přerov s Olomoucí spojuje přes několik obcí. Vesnicemi denně projede až 20 tisíc automobilů a silnice je místem častých nehod.
„Termín zprovoznění prvního úseku (D55), který dnes zahajujeme, je na konci roku 2025. Prakticky ve stejném roce máme v plánu zahájit pokračování ve směru na Přerov,“ uvedl Mátl, podle kterého stavba druhého úseku mezi obcí Kokory a Přerovem zabere zhruba tři roky. „Takže někdy v roce 2028 by mohla být Olomouc s Přerovem řádně propojena,“ řekl Mátl.
První úsek D55 z Olomouce do Kokor měří necelých osm kilometrů. Staví ho společnost Eurovia CS, která v tendru podala nejvýhodnější nabídku s cenou 1,95 miliardy korun bez DPH. „Nová směrově dělená komunikace zvýší v místě zásadním způsobem bezpečnost a plynulost dopravy. Díky dálnici se také výrazně zlepší životní podmínky obyvatel Krčmaně, ze které bude díky dálnici odvedena veškerá tranzitní doprava,“ uvedl Mátl.
Podle starostky Krčmaně Evy Sztwiorokové (Nezávislí) se o dálnici D55 z Olomouce do Přerova hovoří déle než 20 let a dopravní situace v obci je dlouhodobě neúnosná. „Stává se zde spousta dopravních nehod a řidiči nerespektují náš semafor, což nám nyní vadí nejvíce. Naskočí červená, děti přechází a řidiči nezastaví. Už se těšíme, až doprava přejde na dálnici a nám se opravdu uleví,“ řekla novinářům Sztwioroková.
Frekventovaná silnice půlí obec na dvě části. „Když chtějí jít děti na hřiště, tak musí překonat silnici a rodiče je kvůli tomu raději na hřiště ani nepouští. To samé důchodci, když chtějí jít na obecní úřad nebo hřbitov. Je to strašně nekomfortní a nebezpečné,“ řekla starostka, podle které hustá automobilová doprava poškodila domy v sousedství silnice. „Trpí domy i lidé, kteří v nich bydlí,“ dodala.
Proti stavebnímu povolení na dvě desítky objektů související se stavbou dálnice D55 z Olomouce do Kokor se nedávno odvolala společnost Agra z Velkého Týnce u Olomouce. Firma tvrdí, že kvůli této dopravní stavbě se zkomplikuje její přístup na okolní pole, která obhospodařuje. ŘSD podle Mátla se společností Agra jedná na řešení přijatelném pro obě strany. „Stavební povolení na hlavní trasu je v právní moci, takže klíčové práce můžeme bez problémů zahájit,“ dodal Mátl.
ŘSD pokračuje v přípravě stavby navazujícího šestikilometrového úseku D55 mezi obcí Kokory a Přerovem, která se zkomplikovala kvůli žalobě obce Rokytnice. „V tuto chvíli máme dokumentaci pro stavební povolení a začínáme majetkoprávní přípravu. Je tady určitě zpoždění, ale věřím, že jsme do dvou let schopni stavbu připravit, aby mohla být zahájena,“ řekl Mátl.