Čtvrt milionu jízd ohlásili za loňský rok provozovatelé sdílených kol a koloběžek v Olomouci. Jejich obliba roste a pro mnoho lidí se sdílená mobilita stala vítanou alternativou k pohybu po městě. Aby se sdílená kola a koloběžky nestaly přítěží, rozjíždí město a provozovatelé na začátku sezony osvětovou kampaň Řiď s(e) rozumem!
Smyslem je upozornit na pravidla správné jízdy a odstranit největší prohřešky, kterých se lidé při jízdě na sdílených kolech a e-koloběžkách dopouštějí. „Chceme zdůraznit pravidla, která mají provozovatelé i uživatelé v Olomouci dodržovat. Tak, aby služba sdílené mobility fungovala, bylo co nejméně konfliktních situací, špatně zaparkovaných koloběžek a nehod,“ objasňuje náměstek primátora pro Smart City Matouš Pelikán.
Na pravidla správné jízdy poukazuje kampaň prostřednictvím speciálního webu, video spotů „Máme na to jezdit zdravěji“ a „Řiď s(e) rozumem“, letáků v městské dopravě, reklamou v ulicích i samolepkami na kolech a koloběžkách.
Základní pravidla pro používání sdílených kol a e-koloběžek uživatelům vysvětluje patero správné jízdy. Krátké video spoty napoví, jak se v ulicích správně chovat, tak aby uživatelé nezodpovědnou jízdou neohrožovali sebe ani své okolí. „A i když je určeno především pro ty, kteří jezdí na sdílených kolech a koloběžkách, jeho myšlenky jsou univerzální a platí pro všechny. Mezi ty vůbec nejdůležitější patří, že koloběžky ani kola nepatří na chodník, ale na vyznačené cyklostezky nebo silnice,“ přibližuje jedno z pravidel náměstek Pelikán.
Provoz sdílených kol a e-koloběžek je čistě soukromým podnikáním a město jej nijak finančně nedotuje. Se všemi provozovateli ale od počátku v maximální míře spolupracuje, vyhodnocuje využití, řeší nejpalčivější problémy a nyní startuje společnou kampaň na podporu jedné z forem ekologické dopravy. Ve městě aktuálně fungují čtyři provozovatelé. Nextbike a Rekola provozují sdílená kola a společnosti Bolt a Eagle se soustřeďují na elektrické koloběžky. Dalším v pořadí, kdo zvažuje, že by v olomouckých ulicích rozmístil elektrické koloběžky, je firma Lime. „Kromě avizovaného nového provozovatele chtějí i ti zavedení rozšiřovat své služby a počítají s nárůstem především v okrajových částech města,“ upozorňuje městský cyklokoordinátor Stanislav Losert, který Olomouc při komunikaci s provozovateli zastupuje.
Jen během loňské sezony bylo možné v ulicích Olomouce napočítat více než 400 sdílených kol a 250 elektrokoloběžek. Mezi nejčastější prohřešky uživatelů patřily kromě nezodpovědné jízdy po chodnících také špatné parkování, neznalost dopravních předpisů nebo přeplněnost cyklostojanů. „Pokud by provozovatelé dohodnutá pravidla znovu nedodržovali, museli bychom nakonec hledat řešení v podobě regulací či restrikcí. Zvlášť u sdílených elektrokoloběžek se totiž z vítané alternativy k přepravě může stát i nepříjemnost. Mnohem raději ale chceme společně s provozovateli, uživateli i veřejností vytvářet vhodné podmínky pro sdílenou dopravu ve městě,“ předznamenal úvod kampaně Řiď s(e) rozumem náměstek pro Smart City Matouš Pelikán.