Návrh nové parkovací politiky je hotový a připravený k představení a projednání s veřejností. Zájemci se budou moci k projektu vyjádřit v polovině září na veřejných projednáních.
Návrh obsahuje změny v parkování, ke kterým by mělo dojít ve třech obdobích, do roku 2023, 2030 a 2050. Vychází z analýzy současného stavu a je v souladu s Plánem udržitelné městské mobility Olomouce.
Důvody pro zpracování nové parkovací politiky jsou nedostatek parkovacích míst na sídlištích a specifické podmínky v centru města a nejbližšího okolí. „Problémy se dlouhodobě projevují zejména na hranici zóny placeného parkování, kde nechává auta velké množství řidičů, kteří míří do centra a nechtějí za parkování platit. Z toho vzniká obrovský přetlak parkujících aut v ulicích blízko centra a s tím logicky i nespokojenost rezidentů,“ vysvětlil primátor Olomouce Miroslav Žbánek.
Jednotlivé části města by se podle plánu měly rozčlenit do čtyř zón s odlišnými pravidly. Jde o pěší zónu, zónu placeného parkování neboli historické centrum, novou zónu širší centrum a zónu sídliště. „Zlepšit situaci by mělo pomoci zavedení zóny C v širším centru a rovněž navržená zóna D zahrnující sídliště. Tím vznikne větší pravděpodobnost pro zaparkování aut rezidentů v blízkosti bydliště,“ popsal budoucí koncepci Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta magistrátu.
Plán už obsahuje pravidla pro jednotlivé zóny, jak budou rozděleny i výši jednotlivých poplatků. S kompletním návrhem se můžete seznámit zde. „Veřejná projednání pak plánujeme na 14. a 15. září v 17 hodin. Místa, kde proběhnou, ještě řešíme a zveřejníme je s dostatečným předstihem, tak, aby se informace k lidem zavčas dostaly,“ upozornil Luňáček.
„Oproti původnímu harmonogramu máme asi půlroční zpoždění. Na vině však není jen pandemie, ale zejména složitá jednání. Jak se dlouhodobě ukazuje, doprava a udržitelná mobilita je strategické téma a my sami jsme si potřebovali vytvořit dostatečný prostor pro nalezení řešení napříč koaličními stranami zastoupenými ve vedení města,“ objasnil Žbánek.
Kromě nového plánu parkování vznikne i nový fond mobility, do kterého poputují finance vybrané z parkovného ve městě. Z fondu bude radnice financovat výstavbu nových parkovacích míst a další investice pro zvyšování bezpečnosti v dopravě. „Pouze ekonomicky udržitelný systém parkování města Olomouce je cestou vpřed, zároveň umožní obyvatelům Olomouce mít bezpečnější a atraktivnější veřejné prostory ulic města,“ uvedl primátor.