Zpravodajský report z Olomouckého kraje

První výhybku pro vysokorychlostní tratě vyrobila česká firma

Společnost DT – Výhybkárna a strojírna (DTVS), která se v Prostějově specializuje na výrobu železničních a tramvajových výhybek, vyrobila první českou výhybku určenou pro vysokorychlostní železniční tratě. Výhybka umožní jízdu vlaků v přímém směru rychlostí až 350 kilometrů za hodinu a při přejíždění na jinou kolej 230 kilometrů za hodinu. Vysokorychlostní železniční trať má vést například mezi Ostravou a Prosenicemi u Přerova. Stavba tohoto 65 kilometrů dlouhého úseku si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Začít má v roce 2026 a zabrat šest let. Podílet by se na ní podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) měli výrazně tuzemští dodavatelé.

Nová výhybka měří na délku 180 metrů a její konstrukce je upravena tak, aby mohla být použita na vysokorychlostních tratích. „Naše výhybky, výhybkové konstrukce či jejich komponenty si našly cestu již do více než 30 zemí světa. Dnes prezentovaná výhybka je konkrétním výsledkem našeho dlouholetého úsilí připravit a nabídnout produkt konkurenceschopné technické úrovně s potřebnou přidanou hodnotou vytvořený v ČR,“ řekl novinářům generální ředitel DTVS Marek Smolka. Odhadl, že jen na úseku vysokorychlostní trati mezi stanicí Prosenicemi a Ostravou bude zapotřebí položit „vyšší desítky“ výhybek.

Výhybky firmy DTVS už nyní podle Smolky nacházejí uplatnění i na koridorových tratích Správy železnic, kde pomáhají zrychlit provoz vlaků. V roce 2007 byla ve stanici Poříčany instalována výhybka, která umožnila jízdu do odbočného směru rychlostí 130 kilometrů za hodinu. Ještě o 30 kilometrů za hodinu rychleji mohou vlaky čtyři roky jezdit do odbočky přes dvojici výhybek ve stanici Prosenice. Dnes prezentovaná vysokorychlostní výhybka by měla být položena na některé z modernizovaných tratí, firma díky tomu získá důležitou referenci.

Budování vysokorychlostních tratí je podle generální ředitelky Asociace podniků železničního průmyslu ČR Marie Vopálenské příležitostí, jak podpořit tuzemský železniční průmysl. „Podobně, jako postupují při výstavbě vysokorychlostních tratí jiné země a jak je tomu například v odvětví jaderné energetiky, i zde by měl český průmysl dostat možnost podílet se na subdodávkách komponentů alespoň v rozsahu 60 až 70 procent,“ uvedla.

Podle Kupky už odborníci v tuzemsku projektují stovky kilometrů budoucích úseků vysokorychlostních tratí. „Proto je potřeba, abychom byli připraveni na jejich zprovoznění po všech stránkách. To je příležitostí i pro český železniční průmysl, který má bohatou tradici a současně je konkurenceschopný i na světových trzích,“ řekl Kupka.

Společnost DTVS před dvěma roky zahájila v Prostějově stavbu haly s technologií na lisování konců železničních jazyků dlouhých až 70 metrů, což jsou pohyblivé části výhybek sloužící ke změně směru vlaku. Investice spolu s instalací nových výhybek na tuzemské železnici podle Smolky zvýší konkurenceschopnost firmy v tuzemsku i na zahraničních trzích.

Související články

Olomoucký kraj

Voda na ústupu, škody na vzestupu. Obnova postižených oblastí začíná

Zatímco voda ustupuje, úsilí se nyní soustředí na pomoc postiženým oblastem a jejich obyvatele. Povodně na Moravě způsobily velké škody. Situaci více přiblížil hejtman...

Na severu chybí potraviny, drogerie a hygienické potřeby. Potravinová banka vyhlásila sbírku

I v Olomouci mohou lidé přispět do sbírky Potravinové banky Olomouckého kraje a Charity Olomouc. Na severu kraje jsou stovky lidí bez potravin a...

ONLINE: V České Vsi se odklízí, zdemolovaná je i škola. Litovel vyhlásila sbírku

Voda z řeky Moravy zaplavila olomoucký Chomoutov. Na Jesenicku se řeší humanitární pomoc, na jihu kraje jsou zalité i lesy. Vláda i krajské zastupitelstvo...

Čtvrt miliardy korun na řešení povodní. Olomoucký kraj částku schválil dnes

V pondělí dopoledne se sešlo krajské zastupitelstvo, které projednalo i uvolnění finančních prostředků na řešení povodňové situace. „Považuji podporu tohoto bodu za svou...

Nejnovější

Voda na ústupu, škody na vzestupu. Obnova postižených oblastí začíná

Zatímco voda ustupuje, úsilí se nyní soustředí na pomoc postiženým oblastem a jejich obyvatele. Povodně na Moravě způsobily velké škody. Situaci více přiblížil hejtman...

Politika je práce jako každá jiná, říká František Jura. Jak vypadá běžný pracovní týden...

František Jura se v regionální politice angažuje už dobrou dekádu. Deset let je prostějovským zastupitelem, z toho šest v pozici primátora a za sebou má také práci...

VIDEO: Voda na Jesenicku zaplavila řadu škol, volby se v nich neodehrají

Na Jesenicku se volby v řadě volebních místností v základních školách uskutečnit nemohou. Místnosti byly zaplavené, na mnoha místech nejde elektřina ani internetové připojení,...

Na severu chybí potraviny, drogerie a hygienické potřeby. Potravinová banka vyhlásila sbírku

I v Olomouci mohou lidé přispět do sbírky Potravinové banky Olomouckého kraje a Charity Olomouc. Na severu kraje jsou stovky lidí bez potravin a...

Politika je práce jako každá jiná, říká František Jura. Jak vypadá běžný pracovní týden...

František Jura se v regionální politice angažuje už dobrou dekádu. Deset let je prostějovským zastupitelem, z toho šest v pozici primátora a za sebou má také práci...

Za tajuplnou legendou na plumlovský zámek. Noční prohlídky jsou zpátky

Tajuplné legendy, šerm, tanec, ale i intriky... Plumlovský zámek připravuje noční prohlídky, které jsou návštěvníky velmi oblíbené, také letos. Už 20. a 21. září...

V hlavní roli ovoce. Čokoládové Losiny lákají na čokoládovo-ovocné variace

Na festivalu se na pódiu představí vynikající cukráři, pekaři a kuchaři, kteří budou tvořit a kombinovat rozmanité čokoládovo-ovocné variace. Soutěž o nejlepší velkolosinskou buchtu...

Haná je můj život. Lidovou kulturu a tradice stojí za to udržovat, říká Hana...

Bezmála osm stovek lidí se rozhodlo dát jí svůj hlas. Získala tak Cenu veřejnosti za mimořádný počin v oblasti kultury za rok 2023. Hana Pospíšilíková...