Olomoucká radnice se po sérii jednání dohodla s firmou nextbike Czech Republic na letošním provozu sdílených jízdních kol v tomto stotisícovém městě. Podle podmínek, které v úterý schválili radní, by lidé měli mít od jara do podzimu v Olomouci k dispozici 150 bicyklů, za minutu jízdu zaplatí korunu. Na zajištění bikesharingu se bude podílet Univerzita Palackého. ČTK to dnes řekl primátorův náměstek Tomáš Pejpek (ProOlomouc). Loni firma nextbike v Olomouci provozovala 200 sdílených kol, na podzim ale oznámila stažení všech bicyklů. Zdůvodnila to nedostatečnou podporou ze strany města. Radní nyní přistoupili na návrh, že město za tuto službu ročně zaplatí milion korun plus DPH. V předchozích letech radnice na bikesharing finančně nepřispívala.
Smlouva mezi radnicí a nextbike ještě není uzavřena, podepsat ji podle rozhodnutí radních má Pejpek. Jízdní kola by měla být v ulicích Olomouce rozmístěna od 1. května nebo nejpozději do 14 dní od nabytí účinnosti smlouvy. „Podle toho, co nastane později,“ podotkl Pejpek. Radní o návrhu společnosti nextbike jednali už v polovině března. Po diskusi v politických klubech se nepřiklonili k využití její tehdejší nabídky, která předpokládala roční podporu města 1,5 milionu korun plus DPH. Radní náměstka Pejpka pověřili, aby jednal s firmou nextbike o zajištění služby pro letošní rok při nižší spoluúčasti města. Pejpek má na podzim předložit návrh veřejné zakázky na provozování bikesharingu v letech 2026 až 2029.
Společnost nextbike v roce 2024 v Olomouci provozovala 200 sdílených kol a měla registrováno 16 495 klientů. Lidé loni platili celou výpůjčku, půlhodina je přišla na 30 korun. Ředitel nextbike Lukáš Luňák na podzim uvedl, že radnice bikesharing málo podporuje a nepřiklonila se k návrhu zavést v Olomouci patnáctiminutové jízdy na sdílených kolech zdarma. Podobný systém funguje například v Přerově, kde město letos za patnáctiminutové bezplatné jízdy společnosti nextbike měsíčně poukáže 228 tisíc korun bez DPH.
Sdílená kola v Olomouci od roku 2014 provozovala společnost Rekola, v roce 2020 se k ní přidala firma nextbike. V roce 2022 se společnost Rekola rozhodla v Olomouci činnost ukončit. Radnice za dobu působení oběma firmám neposkytovala finanční podporu, i když o ni dlouhodobě žádaly. Město bikesharing podporovalo pouze poskytnutím svých cyklostojanů.
Společnost nextbike nyní provozuje bikesharing ve více než 40 městech, ve kterých má 7500 městských bicyklů a elektrokol.