Olomoucký kraj se vrací k ambicioznímu záměru postavit tunel pod Červenohorským sedlem na pomezí Jesenicka a Šumperska, který by zajistil bezpečné a rychlé dopravní spojení odlehlého horského okresu Jeseník s ostatními částmi kraje a země. Hejtmanství si nechalo zpracovat studii, zda je tento mnohamiliardový projekt technicky proveditelný a za jakou cenu. Novinářům to dnes v Bludově na Šumpersku řekl hejtman Josef Suchánek (Piráti a STAN), který preferuje variantu železničního tunelu před dopravním propojením umožňujícím i průjezd automobilů. O záměru dnes bude hejtman hovořit se zástupci vlády, kteří mají výjezdní zasedání v Jeseníku.
O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let minulého století. Společnost Lesostavby usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby a jen u takové stavby zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Automobily nyní jezdí po silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně sedla v Koutech nad Desnou.
Studii tunelu pod Červenohorským sedlem, kterou si objednalo hejtmanství, odborníci už podle Suchánka dokončují. „Studie řekne, jestli je to technicky možné a jak je to technicky možné,“ uvedl hejtman, podle kterého je projekt zatím v ranném stadiu. Z dokončované studie by měl vzejít hrubý odhad nákladů na stavbu tunelu i časový harmonogram projektu.
Studie podle Suchánka rozšíří původní záměr silničního tunelu pod Červenohorským sedlem na železniční nebo kombinovaný „Pro mě je to velmi důležité téma, protože propojení Jeseníku s Olomouci by se železniční dopravou mohlo (díky tunelu) zrychlit až na 55 minut. Zároveň je to oproti automobilové dopravě ekologické řešení,“ řekl Suchánek.
Hejtman dnes ráno o záměru postavit pod Červenohorským sedlem tunel hovořil s ministrem dopravy Martine Kupkou (ODS). „Pochopil jsem z krátkého rozhovoru, že pan ministr je připraven na tuto debatu. Je to samozřejmě ale o velkých penězích,“ podotkl Suchánek, který by byl spokojený, kdyby projekt získal podporu ministra a potažmo vlády.
Suchánek dává přednost stavbě železničního tunelu. „Vím, že ta silniční část v minulosti vyvolávala silné a podle mě oprávněné emoce starostů,“ uvedl Suchánek. Také podle Kupky diskuze směřuje ke stavbě železničního tunelu pod Červenohorským sedlem. „Na naší straně bude, abychom prověřili možnost něco takového vybudovat,“ uvedl Kupka, podle kterého je pro rozvoj Jesenicka důležité kvalitní dopravní spojení tohoto horského okresu se zbytkem kraje a republiky.