Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Tunel pod Červenohorským sedlem? Podle odborníků se vyplatí

Uvažovaná stavba železničního tunelu pod Červenohorským sedlem na Jesenicku, která má stát zhruba 18 až 19 miliard korun, by podle odborníků byla ekonomicky rentabilní. Finanční přínosy z úspory jízdních dob a nákladů na dopravu cestujících a zboží by totiž převýšily investici do vybudování tunelu. Stavba tunelu, o které se zatím pouze diskutuje, je zároveň technicky proveditelná. Informace pochází z územní studie prodloužení železnice z Koutů nad Desnou do Jeseníku, kterou pro hejtmanství loni zpracovala firma PRO CEDOP.

Krajský úřad studii případného železničního tunelu pod Červenohorským sedlem a navazujícího koridoru do Zábřehu zadal na základě požadavku starostů Svazku obcí údolí Desné. Studie hodnotila propustnost území a jeho připravenost z pohledu územního plánování. Zaměřená byla také na odhad investičních nákladů i přínosy tohoto projektu z pohledu dopravy a ekonomiky provozu.

Studie posuzovala variantu stavby dvou tubusů pod Červenohorským sedlem, z nichž každý by měřil 7150 metrů. Celkové investiční náklady odborníci vyčíslili na 18 až 19 miliard korun, což při zohlednění životnosti tunelu vychází na 260 až 270 milionů korun za rok. „Tyto náklady zřejmě ospravedlní přínosy, které jen v úsporách jízdních dob a v omezení externích nákladů dopravy přináší více než 311 milionů korun za rok. Je tedy vhodné pokračovat dalšími navazujícími stupni dokumentace a v nich zpracovat projekt podrobněji,“ uvedli autoři studie.

Autoři studie vypočítali, že cesta vlakem z Šumperka do Jeseníku by díky tunelu zabrala jen 23 minut, zatímco nyní autobusem trvá 80 minut a vlakem přes Hanušovice 105 minut. Vlakové spojení Prahy a Jeseníku by se zkrátilo z 225 minut na 160 minut. Lidé by se mohli dostat vlakem z Olomouce do polských Glucholaz za 75 minut.

Případná stavba tunelu pod Červenohorským sedlem by podle hejtmana Josefa Suchánka (STAN) ale byla výrazně nad finančními možnostmi místních samospráv. Projekt by se neobešel bez dalších zdrojů financování, například od státu. Hejtmanství projekt průběžně konzultuje se zástupci měst a obcí, kterých se týká. Při řešení železničního napojení Polska a Jesenicka na hlavní trať v Zábřehu je podle hejtmanova náměstka Jana Šafaříka (KDU-ČSL) nutné zvážit i druhou variantu, kterou je modernizace trati přes Ramzovské sedlo.

O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let minulého století, hovořilo se tehdy hlavně o silniční variantě. Společnost Lesostavby usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby, jen u takové stavby ale zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Proti projektu byly také některé obce. Automobily nyní jezdí po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně pod sedlem v Koutech nad Desnou.

Související články

Olomoucký kraj

Povodně ustupují, rizika sesuvů a poškození stromů ale zůstávají

Během uplynulého víkendu zasáhly Olomoucký kraj povodně doprovázené silným větrem, které způsobily výrazné poškození břehů a břehových porostů v okolí vodních toků. Přestože se situace...

Hladiny řek v Olomouckém kraji dál klesají, v Olomouci je druhý stupeň

Hladiny rozvodněných řek v Olomouckém kraji v noci na dnešek dál klesly. Třetí stupeň povodňové aktivity, který značí ohrožení, platí už jen na řece...

Voda na ústupu, škody na vzestupu. Obnova postižených oblastí začíná

Zatímco voda ustupuje, úsilí se nyní soustředí na pomoc postiženým oblastem a jejich obyvatele. Povodně na Moravě způsobily velké škody. Situaci více přiblížil hejtman...

Na severu chybí potraviny, voda i drogerie. Lze je darovat v Olomouci, Přerově i...

I v Olomouci mohou lidé přispět do sbírky Potravinové banky Olomouckého kraje a Charity Olomouc. Na severu kraje jsou stovky lidí bez potravin a...

Nejnovější

Povodně ustupují, rizika sesuvů a poškození stromů ale zůstávají

Během uplynulého víkendu zasáhly Olomoucký kraj povodně doprovázené silným větrem, které způsobily výrazné poškození břehů a břehových porostů v okolí vodních toků. Přestože se situace...

V Kobylé nad Vidnavkou policie našla tělo pohřešované seniorky z obce

V Kobylé nad Vidnavkou na Jesenicku nalezli policisté tělo pohřešované sedmdesátileté ženy z obce. Informoval o tom krajský policejní mluvčí Libor Hejtman. Jde o...

V Přerově se odhalí první kameny zmizelých. Připomenou osudy přerovských židů

Tragické osudy přerovských židů, kteří se stali obětí nacistických perzekucí, připomenou kameny zmizelých. Usazené budou v místech, kde bývaly jejich domy. Ty jsou dnes...

Starosta zpustošené Vápenné odhaduje škodu po povodních na půl miliardy korun

Odhadem až půlmiliardovou škodu způsobila rozbouřená Vidnávka ve Vápenné na Jesenicku, řekl její starosta Leoš Hannig (TOP 09). Živel zbořil tři domy, po cestě...

Dostupné bydlení, péče o seniory, ale také návrat ke kořenům. To je životní filozofie...

Lidé si ji pamatují především jako velmi aktivní propagátorku lidové kultury, tradic a spolkového života na Hané. Mnoho let stála v čele asociace folklorních...

Podzimní novinky z dýňového menu? Bombay Express v Šantovce brzy oslaví rok

Brzy oslaví rok od otevření, nyní se připravují na podzimní nabídku. Řeč je o podniku Bombay Express, olomoucké pobočce, která se nachází v jídelní...

Politika je práce jako každá jiná, říká František Jura. Jak vypadá běžný pracovní týden...

František Jura se v regionální politice angažuje už dobrou dekádu. Deset let je prostějovským zastupitelem, z toho šest v pozici primátora a za sebou má také práci...

Za tajuplnou legendou na plumlovský zámek. Noční prohlídky jsou zpátky

Tajuplné legendy, šerm, tanec, ale i intriky... Plumlovský zámek připravuje noční prohlídky, které jsou návštěvníky velmi oblíbené, také letos. Už 20. a 21. září...