Výluka tramvajového provozu na Novou Ulici dneškem končí. Trasu budou obsluhovat původní linky číslo 1, 4 a 6. Modernizovaly se úseky, které byly v původní stavu od 80. let., a to od zastávky Wolkerova po zastávku Fakultní nemocnice v ulici Brněnská. Výluka trvala od léta zhruba 7 měsíců.
Modernizace trati by podle předsedy představenstva DPMO Jaroslava Michalíka měla vést k rychlejší a plynulejší jízdě. Nízká protihluková clona a výsadba chodníků dle něj bude mít příznivý dopad na klima dané lokality. I snaha o stavbu citlivou k silně urbanizovaném území vedla k prodloužení celého projektu. „Samozřejmě jsme většinou měli naceněné i alokované peníze na tyto tratě, ale ukázalo se, že jen samotná projektová příprava bude velmi náročná, protože stavíme trať v natolik urbanizovaném území. A ta rekonstrukce zpravidla vyžaduje nákladné a složité přeložky inženýrských sítí,“ uvedl primátor města Miroslav Žbánek (ANO).
Dopravní podnik připravuje další novinky. Jedná se například o třetí etapu na trati Nové Sady. Vypracována je též území studie na modernizaci tramvajové trati Palackého, Litovelská a třída Míru. V přípravě je i studie rekonstrukce trati v Hodolanské ulici. Časové období realizace těchto staveb zatím ještě není známo. „Jednotlivé opravy jsou vždycky v koordinaci s uzavírkami a stavbami ať už třeba ředitelství silnic a dálnic nebo právě statutární města Olomouc a nebo správy silnic olomouckého kraje. Takže se vždycky snažíme to nakordinovat dopad na dopravní obslužnost dané lokality,“ vysvětlil člen představenstva DPMO Petr Kocourek.
DPMO chystá i bezhotovostní platbu jízdenek
Součástí modernizace hromadné dopravy bude zavedení bezhotovostní platby jízdného v tramvajích a autobusech. Momentálně by mělo jít o systém podobný tomu pražskému. „Pokud znáte Prahu a představíte si pražský systém, tak je to o tom, že v každé tramvaji , v každém autobusu, budeme mít jeden validátor, který umožní platbu kartou a vytiskne papírovou jízdenku,“ uvedl předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.
Časem by mohlo jít o systém podobný například tomu ostravskému bez papírových jízdenek. „Ten systém, který v současné době soutěžíme, je připraven na to, že bude inkasovat platbu kartou za jízdenku, ale je možné ho přeprogramovat na jiný způsob užití, to znamená bez papírové jízdenky, s možností třeba vytištění daňového dokladu nebo něčeho takového,“ objasnil Michalík. Momentálně půjde v podstatě o testovací sytém, který se bude dále rozvíjet.
Podle Michalíka by se alespoň zkušebního sytému mohli Olomoučané dočkat zhruba do roku a půl. „Myslím si, že v nejbližší době by mohlo dojít k vyhlášení vítěze soutěže, pak dojde k podpisu smlouvy. A čistě teoreticky bych řekl, že od podpisu smlouvy by do 18. měsíců mohl být projekt realizován. Může se stát, že výrobci budou šikovnější, ale takhle jsou nastaveny pravidla,“ uvedl Michalík.