Na 580 milionů korun odhadli odborníci náklady na zvažovanou rekonstrukci tramvajové trati v Olomouci-Hodolanech, která je kvůli špatnému technickému stavu na hranici provozuschopnosti. Studii rekonstrukce tramvajové trati z hlavního nádraží do Hodolan v úterý schválili radní. Na sociálních sítích o o tom informoval primátorův náměstek Tomáš Pejpek (ProOlomouc). Město díky studii získalo informace o technické a finanční náročnosti případné modernizace trati, pomocí kterých radní rozhodnou o dalším postupu.
„Cílem studie bylo prověřit hospodárnou modernizaci tramvajové tratě, bezbariérové řešení zastávek a další zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů, přitom minimalizovat zásahy do uličního profilu a řešit jen nezbytné zásahy do sítí. Náklady města, kraje a státu jsou odhadnuty na 580 milionů korun,“ uvedl Pejpek. Zástupci radnice loni při zadání studie uvedli, že ve hře je celková modernizace hodolanské trati s pomocí dotace z operačního programu Doprava, v úvahu připadá oprava tramvajového svršku či pouze lokální oprava a jako krajní řešení úplné uzavření trati.
Dopravní podnik preferuje modernizaci s opravou tramvajového svršku i spodku a novými zastávkami. Modernizaci trati se stavebními úpravami radním doporučili i odborníci z magistrátu, kteří posuzovali různé varianty dílčích oprav trati či možnost jejího uzavření. Příprava opravy tramvajové trati bude podle primátora Miroslava Žbánka (ANO) složitá, protože vede po důležité dopravní tepně, jejíž uzavření zkomplikuje provoz v této části Olomouce. Dopravní podnik proto musí počítat i s variantou, že by tramvaj při rekonstrukci měla konečnou u autobusového nádraží.
Tramvajová trať z hlavního nádraží vede ulicemi Hodolanská, Divišova, Pavlovická, U Podjezdu a Edisonova. Zprovozněna byla v roce 1957 a její poslední velkou rekonstrukci dopravní podnik dělal v roce 1983, takže nyní už je na konci životnosti. Aby se radnice mohla o dotaci ucházet, musí modernizaci projekčně připravit a provést do konce roku 2028. Nebo počkat do doby, až budou známé dotační podmínky z nového programového období fondů EU po roce 2027. To by vzhledem ke stavu tramvajové trati znamenalo značné riziko, že se její technický stav ještě zhorší.