Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Vysokorychlostní trať do Ostravy? Správa železnic chce stavět v roce 2025

Správa železnic plánuje zahájit stavbu 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy v roce 2025, její stavba zabere zhruba čtyři roky. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu. Správa železnic už uzavřela smlouvy na zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí na dva stavební úseky vysokorychlostní trati Moravská brána, sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Odhadované náklady na stavbu vysokorychlostní trati Moravská brána nebyly zatím zveřejněny.

„Nová trať bude sloužit pouze vlakům s přepravou cestujících a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů u nás. Na vysokorychlostní trať totiž přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá právě hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a hlavním městem,“ uvedl Gavenda. Vysokorychlostní trať pomůže i regionální dopravě v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. „Uvolněnou kapacitu na koridoru budou moci využít nové spoje v rámci integrovaných systémů,“ dodal Gavenda.

Ve výběrovém řízení na dokumentaci pro úsek vysokorychlostní trati Moravská brána mezi stanicemi Prosenice a Hranice na Moravě na Přerovsku uspělo sdružení firem Afry CZ, AF-Infrastructure a Sagasta. Projekční práce v úseku mezi stanicemi Hranice na Moravě v Olomouckém kraji a Ostrava-Svinov v Moravskoslezském kraji zajistí sdružení společností Moravia Consult Olomouc, Sudop Brno a Metroprojekt Praha.

Projektanti podle Gavendy připraví také podklady pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí EIA. Dokumentace určí přesné vedení trati, technologii výstavby nebo opatření na ochranu obyvatel a životního prostředí v blízkosti vysokorychlostní železnice.

Na prvním úseku dlouhém zhruba 20 kilometrů vznikne trakční napájecí stanice v Prosenicích, která zajistí dodávku elektrické energie pro provoz vlaků. „Realizován bude také sjezd na stávající železniční síť ve stanici Hranice na Moravě. Dodavatelé rovněž připraví dokumentací pro územní rozhodnutí pro zásadní modernizaci této stanice,“ řekl Gavenda.

Projektanti druhého úseku vysokorychlostní trati Moravská brána připraví kromě dokumentace pro územní rozhodnutí samotné trati také sjezd na nynější infrastrukturu ve směru do železniční stanice Ostrava-Vítkovice. V jejím obvodu vznikne údržbová základna, která bude sloužit k servisu obou úseků vysokorychlostní železnice. „Délka druhé části trati bude přibližně 45 kilometrů,“ dodal Gavenda.

Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Vlaky na vysokorychlostní železnici v Česku by podle odhadu odborníků mohlo v budoucnu využívat přes 130 tisíc cestujících denně. Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby.

Související články

Olomoucký kraj

Na Jesenicku je potřeba zkoordinovat dobrovolníky. Pomohou neziskové organizace

O víkendu 21. – 22. září se očekává, že do zasažených regionů začnou najíždět dobrovolníci, kteří chtějí pomáhat lidem zasaženým povodněmi. Likvidační práce však...

Pásová rypadla a jeřáby. Hasiči odklízí škody s těžkou technikou

S klesající vodou v kraji se postupně odhalují škody napáchané povodněmi. K úklidu škod využívají hasiči těžkou techniku na několika místech v kraji. Obrovský kus práce odvádějí dobrovolní...

Hladina klesá, v postižených oblastech se uklízí. Kam vrátit písek?

Zhruba čtyři sta tun písku je v lokalitách ohrožených povodní. Pytle s již nepotřebným pískem bude možné vrátit v bývalých neředínských kasárnách příští týden. Návrat písku...

Vězně v Olomouckém kraji vybavili lopatami a holinkami, zamířili na Šumpersko

Lopaty a holinky se staly v těchto dnech součástí výstroje několika desítek vězňů z olomoucké a mírovské věznice, kteří zamířili na Šumpersko pomoci s...

Nejnovější

Na Jesenicku je potřeba zkoordinovat dobrovolníky. Pomohou neziskové organizace

O víkendu 21. – 22. září se očekává, že do zasažených regionů začnou najíždět dobrovolníci, kteří chtějí pomáhat lidem zasaženým povodněmi. Likvidační práce však...

Pásová rypadla a jeřáby. Hasiči odklízí škody s těžkou technikou

S klesající vodou v kraji se postupně odhalují škody napáchané povodněmi. K úklidu škod využívají hasiči těžkou techniku na několika místech v kraji. Obrovský kus práce odvádějí dobrovolní...

Prostějovský magistrát bude mít zelenou střechu. Zaplatí za ni přes 1,2 milionu

Magistrát ve Školní ulici v Prostějově bude mít zelenou střechu. Rozhodnutí schválili městští radní. Realizace střechy a vegetační úpravy dvora a budovy budou stát 1...

Předčítání z knih i koncert. Přerovská knihovna se zapojí do Noci literatury

Noc literatury se každoročně koná na podporu současné evropské literární tvorby. Po celé republice tak proběhne již 18. ročník. Letos se poprvé zapojí také...

Dostupné bydlení, péče o seniory, ale také návrat ke kořenům. To je životní filozofie...

Lidé si ji pamatují především jako velmi aktivní propagátorku lidové kultury, tradic a spolkového života na Hané. Mnoho let stála v čele asociace folklorních...

Podzimní novinky z dýňového menu? Bombay Express v Šantovce brzy oslaví rok

Brzy oslaví rok od otevření, nyní se připravují na podzimní nabídku. Řeč je o podniku Bombay Express, olomoucké pobočce, která se nachází v jídelní...

Politika je práce jako každá jiná, říká František Jura. Jak vypadá běžný pracovní týden...

František Jura se v regionální politice angažuje už dobrou dekádu. Deset let je prostějovským zastupitelem, z toho šest v pozici primátora a za sebou má také práci...

Za tajuplnou legendou na plumlovský zámek. Noční prohlídky jsou zpátky

Tajuplné legendy, šerm, tanec, ale i intriky... Plumlovský zámek připravuje noční prohlídky, které jsou návštěvníky velmi oblíbené, také letos. Už 20. a 21. září...