Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy má stát až 80 miliard

Stavba plánované 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy si podle studie proveditelnosti vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Dokumentaci pro územní rozhodnutí na tuto stavbu chce mít Správa železnic připravenu příští rok. Novinářům to dnes řekl ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí SŽ Martin Švehlík. Stavba úseku Moravská brána má začít v roce 2025 a zabrat zhruba čtyři roky. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu.

SŽ už uzavřela smlouvy na zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí na dva stavební úseky vysokorychlostní trati Moravská brána. Ve výběrovém řízení na dokumentaci uspělo sdružení firem Afry CZ, AF-Infrastructure a Sagasta. Projekční práce v úseku mezi stanicemi Hranice na Moravě v Olomouckém kraji a Ostrava-Svinov v Moravskoslezském kraji zajistí sdružení společností Moravia Consult Olomouc, Sudop Brno a Metroprojekt Praha.

Projektanti připraví i podklady pro posouzení vlivů této dopravní stavby na životní prostředí EIA. Dokumentace určí přesné vedení trati, technologii výstavby nebo opatření na ochranu obyvatel a životního prostředí v blízkosti vysokorychlostní železnice. O chystaném projektu SŽ jednala se zástupci obcí v okolí trati. „S návštěvnou obcí jsme začali ve výrazném předstihu, tedy v době, kdy byl k dispozici pouze základní návrh trati ze studie proveditelnosti. Nyní postupujeme do další fáze, kdy můžeme diskutovat o konkrétních opatřeních na ochranu obyvatel nebo životního prostředí,“ uvedl Švehlík.

Nová vysokorychlostní trať z obce Prosenice do Ostravy bude sloužit pouze vlakům s přepravou cestujících a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů v Česku. Na vysokorychlostní trať totiž přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a Prahou. Vysokorychlostní trať podle SŽ pomůže i regionální dopravě v Olomouckém kraji. Součástí projektu je také sjezd na současnou železniční síť ve stanici Hranice na Moravě a rekonstrukce tamního nádraží.

Výše skutečných nákladů na stavbu vysokorychlostní trati Moravská brána bude podle zástupců SŽ záviset na konečné podobě trasy. Projekt počítá se stavbou dvou tunelů u Lipníka nad Bečvou na Přerovsku i nedaleké osady Slavíč. Regionální vlaky budou po nové trati jezdit maximální rychlostí zhruba 200 kilometrů za hodinu, expresní dálkové soupravy až 320 kilometrů za hodinu.

Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby. Podle současných odhadů vyjdou investice na obě připravované rychlodráhy na více než 400 miliard korun.

Související články

Olomoucký kraj

Na Jesenicku je potřeba zkoordinovat dobrovolníky. Pomohou neziskové organizace

O víkendu 21. – 22. září se očekává, že do zasažených regionů začnou najíždět dobrovolníci, kteří chtějí pomáhat lidem zasaženým povodněmi. Likvidační práce však...

Pásová rypadla a jeřáby. Hasiči odklízí škody s těžkou technikou

S klesající vodou v kraji se postupně odhalují škody napáchané povodněmi. K úklidu škod využívají hasiči těžkou techniku na několika místech v kraji. Obrovský kus práce odvádějí dobrovolní...

Hladina klesá, v postižených oblastech se uklízí. Kam vrátit písek?

Zhruba čtyři sta tun písku je v lokalitách ohrožených povodní. Pytle s již nepotřebným pískem bude možné vrátit v bývalých neředínských kasárnách příští týden. Návrat písku...

Vězně v Olomouckém kraji vybavili lopatami a holinkami, zamířili na Šumpersko

Lopaty a holinky se staly v těchto dnech součástí výstroje několika desítek vězňů z olomoucké a mírovské věznice, kteří zamířili na Šumpersko pomoci s...

Nejnovější

Na Jesenicku je potřeba zkoordinovat dobrovolníky. Pomohou neziskové organizace

O víkendu 21. – 22. září se očekává, že do zasažených regionů začnou najíždět dobrovolníci, kteří chtějí pomáhat lidem zasaženým povodněmi. Likvidační práce však...

Pásová rypadla a jeřáby. Hasiči odklízí škody s těžkou technikou

S klesající vodou v kraji se postupně odhalují škody napáchané povodněmi. K úklidu škod využívají hasiči těžkou techniku na několika místech v kraji. Obrovský kus práce odvádějí dobrovolní...

Prostějovský magistrát bude mít zelenou střechu. Zaplatí za ni přes 1,2 milionu

Magistrát ve Školní ulici v Prostějově bude mít zelenou střechu. Rozhodnutí schválili městští radní. Realizace střechy a vegetační úpravy dvora a budovy budou stát 1...

Předčítání z knih i koncert. Přerovská knihovna se zapojí do Noci literatury

Noc literatury se každoročně koná na podporu současné evropské literární tvorby. Po celé republice tak proběhne již 18. ročník. Letos se poprvé zapojí také...

Dostupné bydlení, péče o seniory, ale také návrat ke kořenům. To je životní filozofie...

Lidé si ji pamatují především jako velmi aktivní propagátorku lidové kultury, tradic a spolkového života na Hané. Mnoho let stála v čele asociace folklorních...

Podzimní novinky z dýňového menu? Bombay Express v Šantovce brzy oslaví rok

Brzy oslaví rok od otevření, nyní se připravují na podzimní nabídku. Řeč je o podniku Bombay Express, olomoucké pobočce, která se nachází v jídelní...

Politika je práce jako každá jiná, říká František Jura. Jak vypadá běžný pracovní týden...

František Jura se v regionální politice angažuje už dobrou dekádu. Deset let je prostějovským zastupitelem, z toho šest v pozici primátora a za sebou má také práci...

Za tajuplnou legendou na plumlovský zámek. Noční prohlídky jsou zpátky

Tajuplné legendy, šerm, tanec, ale i intriky... Plumlovský zámek připravuje noční prohlídky, které jsou návštěvníky velmi oblíbené, také letos. Už 20. a 21. září...