Prostějovská radnice příští rok kvůli rostoucím cenám pohonných hmot a dalších nákladů zaplatí za provoz autobusů MHD zhruba o šest milionů korun víc než letos. Za úhradu ztráty z provozování MHD tak radnice dopravci FTL – First Transport Lines v roce 2023 poukáže 41 milionů korun. Informace pochází z podkladů pro zastupitele, kteří zvýšení příspěvku města projednají v úterý. Kompenzace města pokryje rozdíl mezi náklady na MHD a výnosy z jejího provozování, které jsou nižší.
Radní návrh na zvýšení příspěvku města zdůvodnili rostoucími náklady společnosti FTL Prostějov na pohonné hmoty, materiál i energie. Náklady autobusového dopravce zvyšuje také dražší oprava a údržba autobusů či růst nákladů na mzdy zaměstnanců. Měsíčně město v roce 2023 na provoz MHD pošle 3,444 milionu korun.
Společnost FTL nedávno získala desetiletou zakázku na zajištění provozu autobusů MHD v Prostějově v letech 2024 až 2033. Firma nyní ve městě provozuje 15 autobusových linek a její smlouva s městem z předchozího tendru skončí příští rok. Radnice hodnotu zakázky ve vyhlášeném výběrovém řízení odhadovala bezmála na 236 milionů korun, FTL zvítězila s cenovou nabídkou 169,9 milionu korun. Město od účastníků veřejné soutěže obdrželo tři nabídky.
Podle podmínek veřejné soutěže musí být všechny autobusy MHD nízkoemisní nebo bezemisní. Podmínka nízkoemisních autobusů byla do tendru zanesena kvůli tomu, že Prostějov se vyznačuje špatnými rozptylovými podmínkami a v zimních měsících obyvatele často sužuje smog. Vozidla mají mít také snížené nástupní plochy a fotobuňky, díky kterým bude možné sčítat cestující. Získané informace chce město využít při organizaci MHD.
Prostějovská radnice chce kvůli rostoucím nákladům na provoz linkových autobusů od příštího roku zefektivnit městskou hromadnou dopravu. Zadala si proto zpracování analýzy MHD a návrhu úsporných opatření. Objednaná dokumentace bude obsahovat technicko-ekonomickou analýzu provozu MHD v Prostějově, analýzu frekvence cestujících, hodnocení poměru přepravní nabídky a poptávky, redukci spojů v přepravních špičkách a v běžném dni, návrh úprav tarifního a odbavovacího systému a ekonomické vyhodnocení.