Poslední tříkilometrová část západního obchvatu Olomouce na dálnici D35 mezi Křelovem a Slavonínem bude s několikaměsíčním předstihem částečně zprovozněna už v létě. Automobily tam pak do podzimního slavnostního otevření obchvatu budou jezdit v jednom jízdním pásu. Na sociální síti X o tom informoval ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl. Stavba poslední části západního obchvatu Olomouce začala loni v únoru. Původní harmonogram počítal s tím, že provoz na novém obchvatu bude zahájen na jaře příštího roku, díky rychlejšímu postupu prací bude celý dálniční úsek otevřen už letos v listopadu.
„Intenzivně probíhají práce na stavbě druhé etapy D35 Křelov – Slavonín, aby byl splněn o 150 dní kratší termín zprovoznění, tedy letos v listopadu. Už v březnu začnou omezení na D35 z důvodu napojení trasy a v létě bude doprava převedena na jeden jízdní pás nové dálnice v režimu jedna plus jedna,“ uvedl Mátl. Díky této dopravní stavbě se přestanou tvořit dlouhé kolony před okružní křižovatkou u hypermarketu Globus na západním okraji města a zároveň vznikne nepřerušený dálniční tah D35 mezi Mohelnicí na Šumpersku a Lipníkem nad Bečvou na Přerovsku.
Trasa dálnice D35 mezi Křelovem a Slavonínem je podle Mátla velmi důležitým úsekem, protože zprovozněním této druhé etapy bude dokončen západní obchvat Olomouce, po kterém denně projede více než 18 tisíc aut. Zatím nedokončený obchvat je na dálnici napojen provizorně pomocí okružní křižovatky u hypermarketu Globus. Zakázku na stavbu poslední části obchvatu získalo sdružení firem Eurovia CS a M-Silnice, které zvítězilo ve výběrovém řízení s nabídnutou cenou 838 milionů korun. Stavbaři od loňského podzimu připravují území v trase poslední části obchvatu. Nový dálniční úsek se na obou koncích připojí na dálnici D35.
Přípravu stavby poslední části obchvatu Olomouce dlouho komplikovaly spory o vedení trasy v katastru Křelova. Kvůli změně zákona bylo nutné v roce 2018 zopakovat složitý proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí EIA. Poslední úsek dálničního obchvatu je součástí dálnice D35. Takzvaná západní tangenta spojí současný konec D35 ve směru od Mohelnice s první částí obchvatu. Stavba téměř 15 kilometrů dlouhého jižního úseku obchvatu Olomouce byla dokončena v roce 2003 a stála 4,9 miliardy korun.