Dlouho plánované větší zabezpečení dvou ze čtyř rizikových přejezdů v katastru Postřelmova na Šumpersku musela Správa železnic odložit o rok. Závory měly být v místech častých nehod instalovány na konci letošního roku, práce však byly odloženy až na září příštího roku kvůli posunutí termínu přeložky plynovodu. Řekl to mluvčí správy Dušan Gavenda. Přejezdy na trati mezi Šumperkem a Zábřehem měly být zabezpečeny kvůli sérii střetů vozidel, ale i projíždějících cyklistů s jedoucími vlaky. Některé z nehod skončily v minulosti tragicky.
Stávající zabezpečovací zařízení chce Správa železnic doplnit o závory kvůli zvýšení bezpečnosti na dvou místech v katastru Postřelmova. Jeden z těchto přejezdů leží na rozhraní Nové a Zahradní ulice a druhý na rozhraní ulic 1. máje a Vyhnálovská. „Za uplynulá léta zde totiž evidujeme více mimořádných událostí, některé i s tragickými následky. Nová technologie si vyžádá také úpravu vazeb na další součásti železniční infrastruktury. Na obou kříženích bude vyřešeno i napojení chodníků v okolních ulicích,“ uvedl Gavenda.
Správa železnic původně počítala s tím, že stavby začnou na přelomu letošního listopadu a prosince. „Správa železnic má vybraného zhotovitele prací, jejich zahájení jsme však museli přesunout na následující rok kvůli posunutí termínu přeložky plynovodu ze strany ČEZu. Tím jsme ztratili původní termín schválených výluk a další byl pro tuto stavbu přidělen právě až na září 2024,“ doplnil mluvčí.
V katastru Postřelmova je pět železničních přejezdů a všechny mají přejezdové zabezpečovací zařízení. Jeden přejezd – v ulici Osvobození navazující na silnici na Sudkov – je vybavený zabezpečovacím zařízením se závorami. Zbývající přejezdy na místních komunikacích mají jen výstražnou světelnou a zvukovou signalizaci, dodal Gavenda. Instalace závor na dvou přejezdech by tak měla v budoucnu zvýšit jejich zabezpečení.
Podle statistik Drážní inspekce se na území Postřelmova stalo od roku 2008 celkem 14 dopravních nehod. Jednalo se o střety osobních vlaků nejen s osobními auty, ale i s traktorem, nákladním autem, cyklisty či motorkářem, řekl již dříve mluvčí inspekce Martin Drápal. Kromě zranění byli při těchto nehodách čtyři lidé usmrceni. Byli to například dva cyklisté, kteří zemřeli po nehodách v červenci 2021 a v prosinci 2019. Další dvě oběti jsou z června roku 2016 a také ze září 2022, kdy zemřel řidič dodávky.
Podle starosty Postřelmova Jiřího Pumprly i Správy železnic jsou časté nehody vinou nepozornosti řidičů nebo nerespektování dopravního značení. Obec po vyšším zabezpečení přejezdů volá již několik let.