Do dalšího kola zakázky na dostavbu dálnice D35 formou spolupráce státu a firem, tedy takzvaného PPP projektu, ministerstvo dopravy vybralo čtyři konsorcia. Zadávacího řízení se účastnilo pět zájemců. Vítěz bude mít na starost výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku mezi Opatovcem a Mohelnicí, ale také provoz a údržbu úseku od Litomyšle po Opatovec. Výstavba by mohla začít v roce 2026. Ministerstvo dopravy to dnes uvedlo v tiskové zprávě.
V prvním kole soutěže ministerstvo hodnotilo, zda předložené žádosti splňují zadání a kteří ze zájemců nejlépe naplnili technická kritéria. Podle komise zadavatele podmínky zadání splnili všichni účastníci, následně doporučila omezení jejich počtu na čtyři. S těmi bude ministerstvo dále jednat v soutěžním dialogu.
„Všichni splnili podmínky pro účast, takže rozhodl až počet bodů za referenční projekty obdobného charakteru,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pokud proti rozhodnutí nebudou vzneseny námitky, ministerstvo by mělo začátkem příštího roku vybraným konsorciím odeslat výzvu k účasti v soutěžním dialogu, což je druh výběrového řízení. V něm se s uchazeči bude finalizovat smluvní dokumentace.
První konsorcium, které postoupilo do dialogu, se skládá z firem Cintra Global SE, STRABAG Motorway GmbH, Budimex s.a. a Invesis B.V. Druhé konsorcium ViaCM tvoří společnosti VINCI Highways S.A.S., Abrdn European Sustainable Infrastructure GP V Limited a John Laing Europe Holdings B.V. Třetí konsorcium LitMo Dálnice zahrnuje firmy FCC Concesiones de Infraestructuras, S.L., Meridiam Eastern Europe IV A S.A.S. a Metrostav Concessions a.s. V posledním konsorciu Via 35 se o zakázku uchází společnosti Tikehau Star Infra, Hochtief PPP Solutions, TIIC, EGIS a OHLA Concesiones.
„Celý proces zadávacího řízení směřujeme k výběru vítězného uchazeče tak, aby výstavba mohla začít v roce 2026. Naším cílem je dokončit dálnici D35, která propojí Čechy a Moravu, do roku 2029,“ řekl Kupka.
Dostavba zahrnuje dva úseky, 16,6 kilometru z Opatovce do Starého Města a 18,2 kilometru ze Starého Města do Mohelnice. Vybraný koncesionář má zároveň zajistit provoz a údržbu úseků mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 kilometrů, které stát staví mimo model PPP.
Dálnice D35 spojuje východ a západ ČR, je součástí sítě TEN-T a sítě evropských mezinárodních silnic. Její dostavba by měla odlehčit provoz v obcích, kterými vede současná silnice I/35, a dálnici D1. D35 se letos podle ministerstva stane nejvíce rozestavěnou dálnicí v ČR. Ve výstavbě bude najednou 53,6 kilometru. V následujících letech je plánováno zahájení a dokončení zbývajících přibližně 63 kilometrů této dálnice.