Rozsah poškození životního prostředí po páteční havárii a požáru nákladního vlaku u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku, který v cisternách převážel toxický benzen, nelze aktuálně podle České inspekce životního prostředí (ČIŽP) předjímat. Její mluvčí Miriam Loužecká však událost označila za bezprecedentní havárii. Pro životní prostředí jistě bude mít důsledky, řekla ČTK mluvčí. Obavy z dopadu nehody mají například zemědělci obhospodařující okolní pole a rybáři.
Inspektoři oblastního inspektorátu ČIŽP v Olomouci jsou na místě havárie od pátečního poledne. „Prioritně se zabývali možným ohrožení podzemních a povrchových vod. V současnosti se podílejí na řízení sanace kontaminovaných zemin a monitorují možná rizika spojená se spadem z kouře pro zdraví obyvatel i životní prostředí. Prioritou je odstranění zbytků benzenu, hasebních vod a kontaminované zeminy. Na těchto opatřeních se aktuálně velmi intenzivně pracuje,“ uvedla Loužecká.
O okamžité a transparentní vyšetření havárie požádali Piráti. V tiskové zprávě uvedli, že v případu se objevuje jméno společnosti DEZA z holdingu Agrofert, stejně jako u otravy řeky Bečvy z roku 2020. Pokud se podle nich ukáže, že DEZA porušila bezpečnostní předpisy, musí nést odpovědnost.
„Přestože společnost DEZA byla jedním z poškozených se škodou, která se dosud vyčísluje, tak okamžitě poskytla své podnikové hasiče, hasební prostředky, vlastní laboratoř a další potřebnou součinnost složkám IZS (integrovaného záchranného systému),“ reagoval na to na dotaz ČTK mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský.
„Nesmíme připustit, aby se tato havárie zametla pod koberec jako otrava Bečvy. Chceme, aby došlo k vypracování dopadové studie v místech, kde došlo ke spadu zplodin,“ řekl místopředseda Pirátů Martin Šmída z Olomouckého kraje.
Podle Heřmanského firma poskytuje a bude poskytovat součinnost podle potřeb IZS, vyšetřovatelů a veřejných institucí. „I když za přepravu jednoznačně zodpovídá dopravce, nikoliv DEZA, uvědomujeme si vážnost situace a snažíme se být nápomocni všem zasahujícím a vyšetřujícím složkám. Velmi nás mrzí chování a snahy některých politiků získat na tom body do blížících se voleb. Počkáme si na výsledek vyšetřování a tento hyenismus nebudeme jakkoli komentovat,“ uvedl Heřmanský.
Vlak, který převážel cisterny, v nichž bylo více než 1000 tun karcinogenního benzenu, vykolejil a začal hořet v pátek před polednem. Převážený benzen byl vyroben z benzolu právě ve firmě DEZA ve Valašském Meziříčí na Vsetínsku. Heřmanský už dříve řekl, že benzen z chemičky přepravoval soukromý dopravce. Policie událost zatím prověřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Odhadovanou škodu vyčíslila na 120 milionů korun, hasiči na 125 milionů korun.
Při otravě Bečvy v září 2020 uhynulo v úseku řeky pod Valašským Meziříčím na Vsetínsku až po Přerov podle odhadů až 40 tun ryb. Mezi podezřelými z úniku jedů do řeky byla chemička DEZA ze svěřenského fondu založeného tehdejším premiérem Andrejem Babišem (ANO). Firma bezprostředně po havárii uvedla, že zcela jistě není původcem úhynu ryb. Loni soud pravomocně rozhodl, že řeku otrávily kyanidy, které vytekly v podobě odpadních vod ze společnosti Energoaqua. Neshledal ale objektivně trestní odpovědnost společnosti a případ postoupil ČIŽP jako možný přestupek.