Po všech revizích a technickobezpečnostní zkoušce se historická tramvaj číslo 16 opět prohnala ulicemi Olomouce. Unikátní vůz pocházející ze začátku 20. století se tak při výjimečných příležitostech projede po Olomouci.
Z depa Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) ovšem vyrazí vůz pouze při speciálních příležitostech. „Tramvaj není možné provozovat v dešti, má malou přepravní kapacitu a především na ni neexistují náhradní díly, takže jakákoliv drobná závada představuje významnou komplikaci,“ vysvětluje tisková mluvčí DPMO Anna Sýkorová.
Vozový park tak rozšířil vůz vyrobený v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. „Veřejnost si bude moci vůz prohlédnout vždy v rámci dnů otevřených dveří a při podobných příležitostech. Budeme se snažit jednou za čas umožnit i jízdu, ale vůz č. 16 je unikátní kulturní památkou a do jeho provozu zasahuje řada omezení. V neposlední řadě tramvaj chceme především předat nepoškozenou a funkční dalším generacím,“ přibližuje předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalik.
Šestnáctka jezdila po Olomouci do roku 1956, poté došlo k jejímu vyřazení, vozovou skříň bez pojezdu a elektrické výzbroje odkoupil soukromník. Na třicet let zmizela, až v 80. letech karoserii našli fandové do tramvají v zahrádkářské osadě u Olomouce. Tehdejší majitel ji daroval zpět dopravnímu podniku. „Vůz poté prošel dvěma etapami renovace, ty se podařilo dokončit v roce 1999 k 100. výročí zahájení provozu tramvají v Olomouci,“ uzavřela Sýkorová.