Přípravu sloučení Moravského divadla Olomouc (MDO) a Moravské filharmonie Olomouc (MFO) bude mít na starost ředitel divadla David Gerneš. Radní ho v pondělí pověřili funkcí projektového manažera sloučení těchto dvou kulturních organizací. Záměr sloučit MDO a MFO do jedné organizace s dvěma orchestry loni v prosinci schválilo zastupitelstvo, fúze je plánována k 1. lednu příštího roku.
Radní se k variantě sloučení přiklonili už v listopadu. Rozhodli se na základě doporučení expertů, kteří se v analýze zabývali čtyřmi možnostmi fúze. Zástupci divadla a filharmonie k tomuto záměru zaslali radnici dvě desítky podnětů. Týkají se například zachování svébytné značky MFO, transparentního výběrového řízení na ředitele či náplně a velikostí orchestrů obou institucí. Tento týden radní rozhodli o tom, že projektovým manažerem bude do konce letošního roku Gerneš. Řediteli MFO Jonáši Harmanovi radní uložili úkol poskytovat manažerovi součinnost při přípravě a realizaci projektu sloučení.
Mezi hlavní úkoly manažera patří posouzení vhodné varianty spojení MDO a MFO k 1. lednu 2025, sestavení rozpočtu nové organizace na rok 2025, zpracování organizační struktury a plánu personálních změn, připravení přechodu majetku a závazků na nástupnickou organizaci, zajištění transferu zaměstnanců divadla a filharmonie do nové organizace či vypsání výběrového řízení na jejího ředitele.
Odborníci v analýze fungování divadla a filharmonie jako nejlepší variantu navrhli jejich sloučení při zachování dvou orchestrů. Materiál vypracovala pražská společnost Economic Impact Art, město za něj zaplatilo 240 tisíc korun. Obavy ze slučování obou institucí mají především odboráři z MFO. Upozornili na to, že slučováním přijde o práci až pětina hudebníků. Podle šéfa odborů Josefa Vláčila analýza naprosto jasně vypočítává, že úspor se dosáhne hlavně za předpokladu razantního snížení zaměstnaneckých stavů. „Druhý nejstarší český orchestr s téměř osmdesátiletou tradicí by tak přišel až o 20 procent hráčů,“ upozornil.
Proti záměru města sloučit MDO s MFO se již dříve otevřeně postavilo sedm desítek umělců z celé republiky, obavu mají především ze snížení umělecké úrovně. Podle opozice by se město místo zbrklého a nepřipraveného sloučení obou institucí mělo spíše pokusit získat nové zdroje financování divadla a filharmonie například od Olomouckého kraje či ministerstva kultury.