Areál na Červenohorském sedle v Jeseníkách dokončuje stavbu lanovky za více než 30 milionů korun. Novější typ čtyřsedačkové lanovky nahradí zastaralou lanovou dráhu A vedoucí na Velký Klínovec. Její provoz by mohl začít během února. Dnes to řekl vedoucí areálu Martin Dubský, podle kterého stavbu od počátku brzdily nemoci, karantény a s tím související prodlužování termínů.
Původně plánovali, že lanovku spustí na sezonu. „Bohužel, od samého počátku se nám nedaří. Teď jsme ve fázi testování, začínáme certifikovat všechny nové součásti. Myslím si, že tak ve druhé polovině února proběhnou zátěžové testy. Ale poté, co nás celou stavbu doprovází nedodržování termínů, nemoci a jedno s druhým, nedokážu říct nějaké přesné datum, ani nechci. Už jsme zoufalí,“ řekl Dubský.
Zaměstnanci podle něj firmám postupně i na 14 dní odpadli kvůli covidovým karanténám. „Celý podzim to bylo strašné. Od samého počátku jsme nabírali zpoždění a táhne se to s námi až do úplného závěru. Budeme doufat, že březen, duben budeme lyžovat a že lanovku aspoň vyzkoušíme. Ostatní vleky máme v provozu,“ řekl vedoucí areálu.
Další problémy přineslo zvyšování nákladů během stavby. „Všechno zdražilo, na co se sáhlo, o 20 i 30 procent. Takže celková investice bude někde okolo 35 milionů,“ řekl Dubský.
Lanová dráha původem z italského střediska vymění dosavadní zastaralou lanovku na jednom ze severních svahů areálu. Bude na místě původní čtyřsedačkové dráhy vyrobené v roce 1988. Stavbu nové lanovky o délce zhruba 1500 metrů plánoval areál zhruba šest let. Nové sloupy se stavěly za pomoci vrtulníku a jeřábu. Lanová dráha je vybavena poslední technologií, je rychlejší a má „bublinu“, která ochrání lyžaře před nepřízní počasí.
Nové šestipramenné nosné lano dlouhé 2300 metrů dodala středisku společnost ŽDB Drátovna z Bohumína na Karvinsku. Mluvčí firem ve skupině Moravia Steel – Třinecké železárny, do níž ŽDB patří, Petra Macková Jurásková uvedla, že hodnota kontraktu přesáhla 1,5 milionu korun. „Samotná výroba lana trvala dva týdny,“ uvedl ředitel ŽDB Drátovny Petr Adamek.
Průměr lana je 44 milimetrů a jeho hmotnost dosahuje 16 tun. Sedačky na něm budou zavěšeny systémem speciálních kladek, bude jich celkem 70. Lanovka přepraví za hodinu 2210 lidí.
„Zaměstnanci lanárny v minulosti vyrobili několik speciálních lan pro evropská horská střediska, například v roce 2020 dodali speciální tažné lano pro lanovku ze Skalnatého plesa na Lomnický štít ve Vysokých Tatrách,“ uvedla Macková.