Olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO) zaslal vodoprávnímu úřadu podnět ke změně podmínek ochranného pásma vodního zdroje společnosti Olma. Od změny si město slibuje odblokování stavby východního obchvatu. Pásmem prochází trasa silniční komunikace, což nyní výrazně komplikuje přípravu tohoto projektu. Dnes to řekl mluvčí radnice Pavel Konečný. Důležitá přeložka frekventované silnice ve východní části Olomouce se plánuje už od roku 1994. Proces EIA na východní obchvat Olomouce začal loni na jaře. Pokud Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získá všechna potřebná povolení, chce stavbu východní tangenty zahájit v roce 2026 a dokončit o dva roky později.
V roce 2020 byly zpřísněny podmínky ochranného pásma těchto vodních zdrojů, což zkřížilo plány na stavbu východního obchvatu. „Statutární město navrhuje, aby podmínky a omezení v ochranném pásmu byly v souladu s právním řádem České republiky, tedy aby bylo na území ochranného pásma možné provádět stavební záměry v souladu s vodním zákonem,“ napsal v podnětu Žbánek. Po navrhované změně bude moci ŘSD pokračovat v přípravě stavby východního obchvatu města.
Nový úsek čtyřpruhé silnice I/46 bude měřit 7 350 metrů a z Olomouce odvede velkou část automobilové dopravy. Podle dřívějších propočtů má tzv. východní tangenta stát zhruba tři miliardy korun. K chystané stavbě obchvatu má ale kvůli ochrannému pásmu vodních zdrojů výhrady mlékárna Olma ze skupiny Agrofert. Plánovaná trasa by podle zástupců potravinářského podniku vážně ohrozila kvalitu místního zdroje pitné vody, ze kterého Olma čerpá.
Olomoucký krajský úřad loni v listopadu vydal souhlasné závazné stanovisko ke stavbě východního obchvatu. Vyjádření hejtmanství je nezbytné pro navazující územní a stavební řízení. Při přípravě dokumentace pro územní rozhodnutí ale Olma zpochybňovala hydrologické posudky na dopad východní tangenty na její vodní zdroje. V roce 2020 pak mlékárna iniciovala nové vyhlášení ochranného pásma. Odbor životního prostředí následně schválil rozšíření ochranného pásma vodních zdrojů a zpřísnění jeho podmínek.
Loňský verdikt krajského úřadu stanovil podmínky pro stavbu obchvatu, a to včetně zohlednění vodních zdrojů Olmy. Podle hejtmanství nebyly shledány žádné významné negativní vlivy na vodní zdroj Olma a jeho ochranná pásma, které by vylučovaly plánované umístnění obchvatu. Podmínkou je ale úprava hranice ochranného pásma či zmírnění jeho podmínek.
Plánovaný obchvat Olomouce bude křížit frekventovanou silnici z olomouckého předměstí Chválkovice do Samotišek a rozdělí ji na dvě samostatné části. Projekt tam počítá se stavbou silničního mostu přes obchvat s pásem pro pěší a cyklisty. Obchvat má omezit hustý automobilový provoz v městských čtvrtích Holice, Hodolany, Bělidla, Chválkovice a Týneček, na kterém má hlavní podíl tranzitní doprava.