Tramvaje a autobusy Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) loni přepravily celkem 43,76 milionu cestujících, kterých bylo v meziročním srovnání o 2,5 milionu méně. Pokles počtu cestujících už ale nebyl tak výrazný jako v roce 2020, kdy se kvůli epidemii koronaviru snížil o 10,7 milionu. Informace pochází z výroční zprávy DPMO. Firma, jejímž stoprocentním akcionářem je město Olomouc, před pandemií koronaviru ročně v Olomouci přepravila zhruba 56 milionů cestujících.
Loňský pokles počtu přepravených cestujících vedení DPMO přisoudilo zejména pandemii. V zimních měsících byl po uzavření škol omezen provoz autobusů a tramvají. Využití MHD ovlivnila i pokračující výluka, která souvisela s opravou Masarykovy třídy. Kvůli této investici nejezdily mezi hlavním nádražím a centrem města tramvaje, náhradní dopravu zajišťovaly autobusy. Trať po Masarykově třídě byla zprovozněna na začátku letošního července.
Tramvaje loni v Olomouci přepravily 19,344 milionu cestujících, kterých bylo ve srovnání s rokem 2020 o milion méně. Autobusy MHD mají svém kontě 24,416 milionu cestujících, zatímco v roce 2020 jich bylo 25,93 milionu. DPMO loni v Olomouci provozoval šest tramvajových a 24 autobusových linek. DPMO v roce 2021 nakoupil deset nových autobusů celkem za 76 milionů korun a tramvaj EVO 1/o za 28 milion korun. Většinu nákladů na tyto investice pokryly dotace.
„I přes komplikace způsobené koronavirem se dařilo pokračovat v realizaci důležitých investičních akcí. Na podzim jsme zahájili stavbu krytého odstavu pro tramvaje v Jeremenkově ulici, finančně se jedná o nejvýznamnější stavbu posledních desetiletí,“ uvedl ve výroční zprávě předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík. Díky investici za 280 milionů korun už nebudou muset tramvaje v noci stát v ulicích města či na konečné zastávce.
DMPO v závěru roku 2020 zprovoznil mobilní aplikaci, díky níž si cestující mohou koupit jízdenky prostřednictvím svých mobilních telefonů. „Za první rok svého fungování přes ní lidé zakoupili 185.000 jízdenek,“ uvedl Michalík. Na konci loňského roku platby za jízdné prostřednictví mobilní aplikace a SMS jízdenek činily 40 procent měsíčních tržeb za základní nebo jednodenní jízdenky.