Až dvojnásobný prodej výčepní techniky, soudků piva či domácích balení lahvových piv zaznamenala v uplynulých dvou letech díky epidemii koronaviru společnost Pivotéka, která v Olomouci provozuje kamennou prodejnu a e-shop s pivním sortimentem.
„Lidé byli kvůli preventivním opatřením dlouhé týdny zavřeni doma a pivo jim přišlo vhod. Náš prodej v letech 2020 a 2021 vzrostl o 80 až 100 procent,“ řekl jednatel Pivotéky Jiří Štrajt, podle kterého letos se poptávka postupně vrátila zpět na úroveň roku 2019.
„V době epidemie jsme vykazovali obrovský růst prodeje. Hospody byly zavřené, lidé seděli týdny doma a pomocí piva zaháněli špatnou náladu. Například poptávka po domácích pípách byla tak velká, že nabídka na trhu značně zaostávala. Nějakou dobu vždy trvalo, než jsme od dodavatelů dostali další várku výčepních přístrojů, kterou jsme obratem distribuovali našim zákazníkům,“ uvedl Štrajt.
Pivotéky spadají mezi prodejny s potravinami, takže byly otevřené i v době všobecných uzávěr. „Lidé tehdy přešli ze zavřených hospod a barů do pivoték, vinoték a hypermarketů. Výrazně vzrostl nejen prodej pivních speciálů či výčepních zařízení, ale také domácích pivovarů. Lidé se doma nudili, takže si chtěli udělat nějakou radost například malým pivovarem. Investovali do toho peníze, které ušetřili za dovolené a volnočasové aktivity,“ řekl Štrajt.
V uplynulých dvou letech firma Pivotéka ročně prodala stovky výčepních zařízení, jejichž cena začíná na 15.000 korunách, a desítky domácích pivovarů. Vaření vlastního piva je v Česku podle Štrajta stále populárnější, aparaturu lze pořídit za několik tisíc korun. Vyšší poptávka po pivním sortimentu vydržela do letošního léta. „V září obrat klesl a vrátil se zpět na úroveň z doby před pandemií. Tržby v uplynulých dvou letech byly ale opravdu výjimečné. Měli jsme sezonu celý rok,“ dodal Štrajt.
V posledních měsících Češi kvůli vysoké inflaci začínají šetřit, zároveň se výrazně zvyšují ceny piva. „Prakticky každý týden musím dělat nové ceníky. Pivo teď podražilo v průměru o 20 procent, cena půllitru sudového piva tak vzrostla o 1,5 koruny až 2,5 koruny. Letos už ale byly dvě vlny zdražování, takže v meziročním srovnání činí nárůst tři koruny. Lidé si ale přesto neodepřou pivní speciály. Pivní kultura se u nás hodně zvýšila,“ upozornil Štrajt.
Letos také opadl rekordní zájem o výčepní techniku. „Částka 15.000 korun je v rodinném rozpočtu už hodně znát. Lidé si peníze raději nechávají v záloze, protože neví, jak se budou dál vyvíjet jejich životní náklady,“ řekl Štrajt. Prodej pivního sortimentu tak nyní odpovídá podzimu 2019. „Od té doby jsme naši firmu ale posunuli někam jinam. Pokud by nebyla energetická krize a válka na Ukrajině, tak by se všem žilo lépe,“ dodal Štrajt.
Společnost Pivotéka byla založena v roce 2006. V nabídce má 300 až 400 druhů piv z ČR a zahraničí i 150 druhů rumů. Kromě kamenné prodejny provozuje i internetový obchod, který ročně vyřídí několik desítek tisíc objednávek.