Jeden úspěch za druhým. To zažívají jeseničtí studenti. Poslední úspěch oslavili v Londýně na soutěži VEX Robotics Competition, která v Česku zatím nemá obdoby. Vrátili se včera a přivezli s sebou hned několik úspěchů.
VEX Robotics Competition (VRC) je robotická soutěž pro studenty středních škol a hraje se s komponenty stavebnice VEX V5, což jsou velcí kovoví roboti. Firma VEX vyrábí robotické stavebnice různých úrovní, od stavebnic pro malé děti až do nejvyššího levelu. Soutěž VRC pak probíhá na velkém hracím poli o velikosti 3,6×3,6 metru.
V České republice zatím žádný jiný tým tuto nejvyšší úroveň soutěže VEX nehraje. „Proto bylo jasné, že musíme někam do zahraničí. Vybrali jsme si Londýn. Německo je sice blíž, ale soutěž tam probíhá kompletně v němčině a studenti by se necítili tak komfortně v komunikaci, jako v angličtině,“ řekla pro Olomoucký Report Magda Dostálová, učitelka informatiky.
Během svého pobytu v Londýně věnovali páteční odpoledne tréninku na škole Queen Elizabeth’s Grammar School v severní části Londýna, kde funguje šest špičkových VEX týmů. „I díky nim jsme měli možnost zjistit některá pravidla, která jsme do té doby ani z videí úplně nenakoukali,“ prozradila Dostálová.
Robotický tým R.U.R. se už jen samotnou účastí mohl pyšnit několika prvenstvími. Byl jediným týmem ze zahraničí a také jediný český tým, který se účastnil londýnské soutěže. Tým tvoří studenti A. Steiger, J. Worm, V. Gryga, A. Stojčev, L. Drochýtek a P. Pišl. Hlavním koučem je Roman Chasák.
Jeseničtí studenti soutěžili jak v týmové, tak i individuální soutěži. V týmové jim ale finále uteklo o pouhých pár milimetrů a jesenický tým skončil na neděleném 3. a 4. místě.
Paralelně probíhala i individuální soutěž, kdy v průběhu celého dne měl každý tým úkol a porotci hodnotili celý průběh plnění. „O našem umístění rozhodl nedostatek součástek, konkrétně jsme neměli náhradní pneumatický systém. Umístili jsme se tak na 2. místě. Celé to bylo skvěle završené tím, že náš tým získal za své výkony a za naše první působení v této soutěži cenu Judges Award,“ říká Dostálová.
Roboti na jesenickém gymnáziu mají svou tradici
Robotika má na jesenickém gymnáziu už dlouholetou tradici, která pokračuje hlavně díky nadšení vyučujících a samotných studentů. „Naše škola začala s robotikou přesně před 20 lety, takže jsme jedni z průkopníků výuky robotiky v České republice. Dva roky poté, v roce 2006, jsme začali pilotním ročníkem celosvětové soutěže FIRST LEGO League (FLL). V této soutěži jsou základem roboti postavení z lega, jejichž mozkem a hybnou částí je programovatelná kostka, ke které se přidělávají motory a senzory. FLL je vědecká soutěž, obsahuje i výzkumný úkol a je poměrně složitá,“ podotkla koučka robotického týmu a dodala: „My jsme se do této soutěže pustili, aniž bychom věděli, co a jak. Chtěli jsme ale soutěžit a zadařilo se. Hned první ročník 2006 jsme vyhráli a postoupili do Německa, kde se nám povedlo hrát finále, a tak jsme se ocitli až v celosvětovém kole za polárním kruhem v norském městě Bodø.“
Od té doby pravidelně soutěží v FLL a stali se 15násobnými Mistry České republiky. Mezi jejich největší úspěchy patří trojnásobná účast na robotických soutěžích v USA, kde se jim rovněž dařilo.
Před 20 lety patřil jesenický tým R.U.R. k raritě, ovšem poté, co Ministerstvo školství zavedlo tzv. novou informatiku, která je o programování a robotice, se situace začíná zlepšovat. Školy dostaly peníze na pořízení vybavení, jesenické gymnázium využilo peníze na jejich inovaci. „Nicméně jedna věc je dostat peníze, druhá věc je mít lidi, kteří mají chuť tomu věnovat svůj volný čas. My máme výhodu v tom, že jsme měli vždycky, v minulosti i v současnosti, velkou podporu vedení. Náš bývalý ředitel byl informatik a spolu jsme zakládali první robotický tým. Pak přišel kolega Roman Chasák, který je teď hlavním koučem a robotice věnuje podstatnou část svého volného času. Díky němu máme stále tak velké úspěchy,“ sdělila Dostálová.
Mezi další vynikající robotické týmy z Olomouckého kraje patří tým GYZA z Gymnázia Zábřeh, nebo i Gymnázium Hejčín se svým týmem Kvantové limetky.
Zkušenost s robotikou pomáhá studentům jesenického gymnázia i s výběrem vysoké školy. „Zatím se nám nestalo, že by šel někdo z robotického týmu studovat humanitní obor, byť proti nim samozřejmě nic nemáme,“ sdělila Dostálová a dodala: „Je to jednoznačně cesta, jak vychovávat mladé programátory, inženýry, odborníky v robotice.“