Současné zdražování se dotkne všech položek v nákupním košíku. Nejnověji pocítí vlnu zdražování také rodiče dětí školou povinných. Ceny školních pomůcek, které rodiče začínají během srpna nakupovat, vystoupaly nahoru.
Olomoucká papírnictví evidují nejvyšší zdražování u papírenského zboží. „Papír všeobecně, o 40 až 50% šel nahoru, u aktovek se nedá tak moc zdražovat, u drahých položek to zdražování jde pomalu,“ odpovídá Ivo Riedl na otázku, co ze sortimentu podražilo nejvíc. Shodně odpověděla na otázku o zdražování i Hana Kučerová z papírnictví ASOPOL na ulici 8. května. „Podražilo úplně všechno, ale nejvíc papír,“ říká a dodává, že zdražily i barvy. „Barvy zdražily hodně, některé i o 50 korun, sešity taky o dost, třeba o 5 korun,“ popisuje.
Papírnictví a hračkářství řeší zdražování různými způsoby. Množstevní slevy ovšem chystají spíše pro nákupy škol samotných. „Slevu u nás mají akorát školy, které nakupují ve velkém,“ říká prodávající z ASOPOLu. „Množstevní slevy neděláme, ale snažíme se ty ceny držet na co nejlevnější úrovni. Kdybych nakupoval tam, kde jsem byl zvyklý, tak jsou ceny ještě vyšší. Musel jsem přejít k jiným dodavatelům, abych aspoň trochu udržel ty ceny,“ vysvětluje Riedl taktiku svého papírnictví na Dolním náměstí.
Podle Riedla se nevyplatí čekat s nákupem na září, protože ceny už budou stejné. „Zdražení už proběhlo, ceny jsou nastavené od výrobců,“ vysvětluje majitel Papírnictví Riedl. To potvrzuje i Kučerová z ASOPOLu. „Už by to neměl být velký rozdíl. Zdražuje se ale pořád, v průběhu týdne nemáme dne, kdy bychom něco nezdražovali,“ popisuje situaci.
Někteří nakupující směřují své nákupy školních potřeb do internetových obchodů. Většinou se to týká dražších položek. „Drahé položky koupí lidi na internetu, k nám se chodí podívat na aktovky. Co se dá lehce sehnat, koupí na internetu, ale kvůli jednomu sešitu na internetu nakupovat nebudou,“ popisuje Riedl. Výhodou nákupu na internetu může být i úspora času, na kterou rodiče sází. „Buď zajdeme někam, kde vyhlásí množstevní slevy, nebo nakoupíme hromadně na internetu. Nemusíme se aspoň stresovat, že přijdeme do papírnictví, a zboží vykoupí rodina před námi. Navíc se vyhneme předškolnímu nerváku, objednáme si školní potřeby rovnou domů,“ potvrzuje taktiku rodič prvňáka Tomáš.
A jaké jsou aktuální trendy v motivech u školních potřeb dětí? „Motivy jsou od aktuálních pohádek, nedá se vypíchnout jeden,“ popisuje vedoucí Riedl. V papírnictví ASOPOL nejvíce táhnou filmové produkty a motivy s jednorožci. „Když už, tak se prodávají licenční produkty, Spiderman, frčí jednorožci,“ vysvětluje prodavačka Hana Kučerová. „Holky chtějí nejvíce jednorožce, víly, kluci teď berou zboží s tématikou hry Minecraft,“ vysvětluje současné trendy vedoucí prodejny Moravel v Riegrově ulici Hynková.