Nerespektování návěstidla stůj ze strany jednoho ze strojvůdců stojí za loňskou lednovou nehodou nákladních vlaků v Prosenicích na Přerovsku. Podle inspektorů se na tom podepsala především jeho neodbornost a nedostatečné vyškolení, vyplývá to ze závěrečné zprávy Drážní inspekce (DI), na kterou upozornil server Zdopravy.cz.
Při střetu nebyl nikdo nikdo zraněn, celková škoda byla vyčíslena na 28,5 milionu korun. Případem se zabývá také policie, která nehodu vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Případ je stále ve fázi prověřování, nebyl prozatím nijak ukončen, řekla dnes přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.
Dva souběžně jedoucí vlaky za stanicí Prosenice se srazily v prostoru výhybky loni ve čtvrtek 13. ledna ve 22:55. Podle informací Správy železnic vykolejily tři vozy, poškozená byla lokomotiva nákladního vlaku a trakční vedení. Přerušený provoz významně zasáhl do železniční dopravy, obnovit se jej plně podařilo téměř po třech týdnech. Dělníci museli na místě opravit nejen trolejové vedení, ale především nahradit v délce 66 metrů novou výhybku.
Podle závěrečné zprávy Drážní inspekce stojí za nehodou především nezkušenost jednoho ze strojvedoucích, který nesprávně vyhodnotil informace před odjezdem, překročil nejvyšší dovolenou rychlost a nezastavil vlak před návěstidlem stůj. Podle serveru Zdopravy.cz se událost odehrála v době výluky a volnosti vlakových cest se zjišťovaly pohledem. Strojvedoucí, který měl licenci 2,5 měsíce, při jízdě dospěl k mylnému úsudku. Podepsala se na tom podle inspektorů i jeho nedostatečná odborná způsobilost.
Inspektoři ve zprávě uvedli, že strojvůdce absolvoval fakticky jen část jízdního výcviku, který jeho zaměstnavatel dokládal. V přesně určené době, kdy měl toto praktické školení absolvovat, vykonával funkci pilota dopravního letadla na letišti Václava Havla Praha nebo během mezinárodních letů společnosti Smartwings, uvedla inspekce v závěrečné zprávě. Podle DI strojvůdce nejednal úmyslně. „Jeho chování bylo ovlivněno nevědomými chybami – nesprávnou analýzou a vyhodnocením informací o jízdě vlaku z železniční stanice Prosenice do železniční stanice Lipník nad Bečvou,“ uvedla inspekce. Faktorem, který podle komise negativně ovlivnil jeho chování, byla nepřipravenost prakticky řešit předmětnou situaci, se kterou se během zkráceného jízdního výcviku a následné krátké praxe při výkonu funkce strojvedoucího nesetkal.
Strojvedoucí, který nehodu způsobil, procházel výcvikem ve společnosti Retrolok. Zaměstnán byl ve firmě Strojvůdci CZ, která je podle serveru Zdopravy.cz majetkově propojená s Retrolokem. Server dnes uvedl, že Drážní úřad v reakci na závěrečnou zprávu DI zahájí řízení o odebrání akreditace pro školení strojvedoucích společnosti Retrolok. Retrolok se závěrečnou zprávou nesouhlasí, chybu ve výkazech o době výcviku připustil, dodal server.