Pedagogická fakulta Univerzity Palackého přivítala ve středu 24. listopadu na své půdě českého youtubera Karla Kováře alias Kovyho v rámci cyklu přednášek na téma Svět médií v 21. století. Kovy působí na české youtube scéně devět let, tvoří obsah o cestování, politice i zábavě. Jeho pracovním prostředím, jak sám říká, jsou sociální sítě. Sleduje ho 850 000 uživatelů, a protože nerad používá označení jako influencer nebo youtuber, vymyslel pojmenování vlivník.
A Kovy je vlivník.
Na Youtube začínal s Minecraftem (počítačová hra, pozn. redakce), poté začal točit parodie a vzniklo Prasátko Slezina. Později začal tvořit ale i vážnější obsah, který má velký přesah, a nejen edukativní charakter. Třeba video o politické a společenské situaci v Bělorusku.
„Kdyby mi někdo řekl v dobách, kdy jsem dělal prasátko Pepu, že se jednou budu hádat s českým premiérem po youtube videích, tak bych mu nevěřil,“ přiznává se smíchem Kovy. Obrovskou poctou pro něj byl například rozhovor s Dalajlámou.
„Dnes jsme ale tak trochu všichni vlivníci,“ myslí si Kovy. Vysvětluje to naším vlivem na rodiče, kamarády a nejbližší okolí. Obsah na sociálních sítích Kovy popisuje jako informační džungli. „Je těžké se tam vyznat i pro ty z nás, kteří se sociálními sítěmi vyrostli,“ říká a dodává, že informace se na nás hrnou a my nemáme tušení, co je pravda.
Jak dobře známe prostředí sociálních sítí?
Podle Kovyho vznikl tento chaos zrušením chronologického řazení příspěvků. „Svět médií ve 21. století se odehrává hlavně na sociálních sítích,“ tvrdí a zdůrazňuje, že jejich hlavním cílem je vydělat.
Má pocit, že o sociálních sítích moc nevíme a málo se ptáme. Známe své pracovní prostředí, dům i školu, ale co doopravdy víme o prostoru sociálních sítích? Málo. A generace Z tráví na sociálních sítích více jak deset hodin denně, uvádí Kovy.
Foto: Univerzita Palackého
Sociální sítě jako zesilovač
„Většina lidí nemá potřebu se k věcem na sociálních sítích vyjadřovat. Můžeme mít ale dojem, že těch pár stovek lidí, kteří komentáře píšou, nám evokují myšlenku, že se společnost zbláznila,“ popisuje Kovy, jak fungují komentáře.
„Je to ta nejhlasitější část společnosti, která se musí vyjádřit vždy a ke všemu,“ dodává a říká, že tito lidé si nepřiznávají chybování. Navíc je dobré vědět, že každý vidíme na svém účtu něco jiného.
Dávám si pětiminutovku, prozrazuje taktiku youtuber
Kovy za svůj obsah a to, co předává, cítí zodpovědnost. „Musím si rozmyslet, jestli je to něco, čemu věřím a za co se můžu postavit,“ uvědomuje si svůj vliv. Sám užívá pravidlo pěti minut.
Foto: Univerzita Palackého
„Rozepíšu to, co chci napsat a než to pošlu do světa, tak zavřu počítač, otevřu si okno, udělám si kafe, trochu se vydýchám a zjistím, jestli je to opravdu něco, co chci vypustit. Většinou dospěju k názoru, že je to zbytečný,“ popisuje Kovy.
Na otázku, jak dlouho trvá vytvořit jedno video, prý nejde jednoznačně odpovědět. „Nad některým tématem strávím i stovky hodin, a pak je z toho patnáctiminutové video,“ uvádí Kovy, ale lehčí témata má vytvořené i do dvou hodin. Témata si vybírá podle toho, co ho baví, bere se jako filtr.
Celou přednášku, které nechyběl vtip, Kovyho pohled na sociální sítě i otázky z publika, si můžete pustit zde.