Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) pokračuje v modernizaci. Plánuje pořídit devět nových tramvají, přičemž dvě z nich by měly dorazit ještě v prosinci. Dopravce hodlá zřídit také bezhotovostní odbavení cestujících.
Aktuálně DPMO disponuje devíti moderními tramvajemi, přičemž v následujícím roce hodlá pořídit dalších devět. „První dvě tady budou už do konce roku. V průběhu prosince nám přijdou, pak chvíli potrvá, než se dají do provozu. Budou to tramvaje, které už lidé částečně znají, protože podobných devět kusů už po Olomouci jezdí. Budou zase oboustranné, takže budou obsluhovat především tratě s čísly 3 a 5, tedy na Nové Sady, kde není točna,“ řekla v podcastu pro Radio Metropole mluvčí dopravního podniku Anna Sýkorová.
Nové tramvaje by měly disponovat také aktivními antikolizními systémy. „Současně máme systém pouze v jednom voze, a to pasivní. Ten upozorňuje řidiče, že má něco v trase a něco je špatně. Ten aktivní už zvládne zasáhnout do řízení,“ přiblížila mluvčí. „Nemůžeme si představovat, že to zachrání úplně všechno. Je to podobně jako u aut: když je nějaká nenadálá překážka, tak systém zastaví. Ale pořád narážíme na fyziku a na to, že kolejová vozidla nezastaví na místě,“ doplnila Sýkorová.
Bezhotovostní platby a sledování vozů v reálném čase
Vozový park ale není to jediné, co DPMO hodlá v následujících letech modernizovat. Aktuálně probíhá přechod z analogové radiové sítě na digitální. To podle Sýkorové přinese možnost sledovat aktuální zpoždění vozů veřejné dopravy, a to i v aplikacích jako je IDOS, Google Maps, nebo dokonce přímo aplikace DPMO. „Digitální síť by měla být hotová v polovině příštího roku,“ dodala Sýkorová.
V následujícím roce by se měla olomoucká hromadná doprava přiblížit také pohodlnějšímu odbavení cestujících, a to bezhotovostní cestou. Během následujících tří měsíců by měli zástupci DPMO podepsat smlouvu s dodavatelem. „Na realizaci zakázky má ale firma 18 měsíců, takže to ještě potrvá. Jsme ale nejblíž, co jsme kdy byli,“ uzavřela mluvčí.