Ministerstvo financí zveřejnilo seznam finančních úřadů, které chce od července zrušit. Důvodem má být postupné zefektivnění státní správy. Opatření se dotkne celkem 77 úřadů, v kraji se jedná o dvě pobočky.
Po rušení některých poboček České pošty dochází k dalšímu rušení kamenných poboček. Tentokrát se jedná o územní pracoviště finančních úřadů. V Olomouckém kraji dojde od 1. července ke zrušení dvou poboček a to v Litovli a Konici na Prostějovsku.
„Zrušena budou zejména pracoviště, jejichž služby jsou ze strany veřejnosti podle provedené analýzy nejméně využívány nebo v praxi zajišťují především služby podatelny. V současné době již 56 těchto pracovišť funguje v omezeném režimu dva dny v týdnu se dvěma zaměstnanci, kteří na dané místo dojíždějí ze svých stálých pracovišť (tzv. „2+2“),“ uvedlo Ministerstvo financí ČR v dnešním oficiálním prohlášení.
Podle ministerstva o vyhledávané klíčové služby finančních úřadů občané po zrušení vybraných územních pracovišť ale nepřijdou. Finanční správa chce zajistit rozšířený rozsah výjezdů do příslušných obcí v obdobích, kdy se podává největší počet daňových přiznání, a to v lednu, tedy v době podávání daňových přiznání k dani z nemovitých věcí a v březnu s ohledem na základní lhůtu pro podání daňového přiznání k dani z příjmů.
Rušené finanční úřady v kraji:
- Konice
- Litovel
Zachované finanční úřady:
- Hranice
- Olomouc
- Jeseník
- Přerov
- Prostějov
- Šumperk
- Šternberk
- Zábřeh
„Vláda slíbila, že bude šetřit všude tam, kde je to možné, tedy především ve výdajích do nabobtnalé státní správy. Od mého příchodu na ministerstvo financí jsme v celém resortu zrušili téměř 1 000 míst, především z důvodu rušení agend primárně v rámci Finanční správy. Letos pokračujeme snížením územních pracovišť finančních úřadů. Cílem je větší efektivita Finanční správy a samozřejmě i úspory pro stát v příštích třech letech ve výši až 150 miliónů korun – to vše při zachování kvality a dostupnosti služeb finančních úřadů pro občany a firmy,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura. Dalším důvodem má být zkvalitnění služeb Finanční správy.
V současnosti mají finanční úřady celkem 201 územních pracovišť, z nichž je 98 tzv. řídicích. Ta řídí ostatních 103 územních pracovišť. V letech 2016 a 2020 bylo ze 103 řízených územních pracovišť celkem 56 převedeno do tzv. optimalizovaného režimu (označovaného jako „režim 2+2“), který zajišťuje přítomnost dvou pracovníků finančních úřadů ve dvou úředních dnech. Díky výše popsanému zeštíhlení se počet územních pracovišť sníží na 124, počet řídicích pracovišť zůstane zachován a tzv. optimalizovaný režim bude zrušen.