Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Politické fórum: Nová parkovací politika města, co o ní říkají politici?

V posledních měsících se v Olomouci mluví o nové parkovací politice města. Redakce Olomouckého Reportu oslovila všechny politické subjekty v zastupitelstvu města Olomouce s otázkou: Je zpoplatnění parkování v Olomouci nutné? Co si od tohoto kroku slibujete? Z devíti hnutí a stran zareagovali čtyři. Názory politiků jsou uvedeny v příchozím pořadí.

Jonáš Bláha (spOLečně)

Regulaci parkování považujeme za nezbytnou. Aut přibývá a město není nafukovací. Projevují se negativní jevy, kdy zejména mimoolomoučtí přijíždí do města za prací nebo studiem auty a díky tomu houstne provoz a jsou zaplněná parkoviště jak v centru, tak na sídlištích. Místní tak mají s parkováním často výrazné problémy. Myslíme si, že Olomouc nabízí mnoho variant alternativních způsobů dopravy a chceme tedy motivovat co nejširší skupinu uživatelů města, aby jich využila a ideálně do Olomouce autem vůbec nevjížděla. Srozumitelným cílem nové parkovací strategie je zvýšit pravděpodobnost, že Olomoučané zaparkují pohodlněji a blíže svému bydlišti, než dosud. Jsme připraveni reagovat na počáteční obavy a věříme, že je dokážeme rozptýlit a obyvatelé tento krok v konečném důsledku ocení.

Yvona Kubátová (ČSSD)

Téměř v každém městě je obrovským problémem parkování. Jistě, zpoplatnění v určitých lokalitách je logické, obzvlášť v místech kolem centra, protože do těchto míst lze dojet MHD z okrajovějších částí.

Návrh na zpoplatnění parkování např. v části Hodolany stojí za zamyšlení. V této lokalitě odstavují svá auta „přespolní“, kteří do Olomouce dojíždí za prací, takže je v těchto místech přes pracovní den téměř nemožné zaparkovat, zatímco po tzv. pracovní době je zde parkovacích míst dostatek. Je to pravý opak problémů na sídlišti, kde přes pracovní den jsou volná parkovací místa, ale problém nastává v okamžiku návratu občanů domů.

Opravdu si máme myslet, že další zpoplatnění zón tento problém vyřeší? A co provozovatelé a drobní podnikatelé v těchto uvažovaných, do budoucna zpoplatněných, lokalit? Optimální řešení patrně nalézt nelze, ale najít pozemek na odstavné parkoviště snad stojí za úvahu….

Pavel Grasse (ProOlomouc)

Parkovací politiku připravenou Radou města obecně považuje ProOlomouc za krok správným směrem, pokud současně budou vybrané peníze dány zpět do investic na parkování. ProOl diskutuje spíše parametry koncepce. Já jako člen komise dopravy za ProOl prosazuji systémové zahrnutí celého území města do zón, i když by bezproblémové části zatím zpoplatněny nebyly. Máme obavu, že lidé z okrajů zpoplatněných zón budou parkovat v místech do systému nezahrnutých, jako nyní v centru. A koncepce na to nebude schopna rychle reagovat. Komise názor podpořila, Rada města jej však nepřijala. Polemických drobností je ve finální verzi více. Určitě je ale poctivé tento problém řešit, protože veřejné ulice nepatří jen autům, ale i jejich ostatním uživatelům.

Jakub Knápek (Piráti)

Ano, je. A slibujeme si lepší dostupnost parkování. Koluje zde totiž jeden takový mýtus – lidé si z nějakého důvodu domnívají, že zakoupením automobilu automaticky získají i možnost parkování zdarma. Není tomu tak. Je tedy jen logickým krokem parkování na veřejných prostranstvích zpoplatnit, což povede k menšímu počtu zaparkovaných vozidel. Zároveň, a to je možná ještě důležitější, je však třeba nabídnout i vhodné alternativy – kvalitní MHD, hustou síť bezpečných cyklostezek, pěší zóny. Kdo jezdí tramvají, na kole, nebo chodí pěšky, nepotřebuje parkovat. A to je ta nejlepší parkovací strategie vůbec.

Související články

Olomoucký kraj

Na Ovčárně leží už půl metru sněhu, do terénu vyrazili první běžkaři

V nejvyšších polohách Jeseníků už leží téměř půl metru sněhu, do hor dnes vyrazili první běžkaři. Vydat se mohou na strojově upravenou trasu z...

Mezi Svébohovem a Růžovým údolím po novém. Oprava trvala 50 dní

Olomoucký kraj dokončil rekonstrukci silnice mezi Růžovým údolím a Svébohovem na Šumpersku. Opravy trvaly 50 dní, stály 24 milionů korun a výrazně přispěly ke...

Obyvatelstvo Olomouckého kraje dál stárne, průměrný věk vzrostl na 43,5 roku

Obyvatelstvo Olomouckého kraje dál stárne. Jeho průměrný věk loni vzrostl na 43,5 roku, v roce 2011 činil 41,2 roku. Podíl obyvatel ve věku 65...

V Hanušovicích jezdí řidiči po novém. Rekonstrukce silnice přišla na 26 milionů korun

V Hanušovicích byla dokončena rekonstrukce silnice, která prochází centrem města. Práce začaly na jaře a byly dokončeny začátkem listopadu. Během rekonstrukce došlo k úplným...

Nejnovější

Přes přerovský most několik dní neprojedou. Omezí se i autobusový provoz

Most v místní části Přerova město dočasně uzavře. Týden a půl má trvat pokládka nového asfaltového povrchu na mostě v Čekyni směrem na Žeravice,...

Nejen Olomouc. Nextbike stahuje sdílená kola i z Havířova

Sdílená kola provozovatele nextbike se stahují na konci listopadu z Olomouce. Poté, co oznámili úplný konec v Olomouci, odkud firma také pochází, končí i...

Na Ovčárně leží už půl metru sněhu, do terénu vyrazili první běžkaři

V nejvyšších polohách Jeseníků už leží téměř půl metru sněhu, do hor dnes vyrazili první běžkaři. Vydat se mohou na strojově upravenou trasu z...

SOUTĚŽ: Malé oči pro malé diváky. Metropol připravil animáky pro nejmenší

Na nejmenší diváky čeká v kině Metropol od neděle vlastní program. Po dva dny tady bude probíhat proběhne dětský festival s doprovodným programem pod...

SOUTĚŽ: Malé oči pro malé diváky. Metropol připravil animáky pro nejmenší

Na nejmenší diváky čeká v kině Metropol od neděle vlastní program. Po dva dny tady bude probíhat proběhne dětský festival s doprovodným programem pod...

Vánoce v Hranicích začínají v pátek. Přijede Davide Mattioli i kapela Buty

Letošní Vánoce v Hranicích na Přerovsku budou skutečně bohaté. Vánoční trhy začínají rozsvícením vánočního stromu na Masarykově náměstí, celý program začíná v pátek 29....

Skatepark v Losinách rozšíří sportovní vyžití v Areálu zdraví

Velké Losiny představily nový přírůstek do svého Areálu zdraví. Je jím moderní skatepark, který osloví nejen skateboardisty, ale i koloběžkáře a další milovníky akčních...

Jak jsem se s tetováním stal policistou

Ještě nedávno, kdybyste slyšeli někoho říct tuto větu, byl by to baron Prášil anebo člověk, který s velkými obtížemi prošel přijímacím řízení k PČR a při...