V případech, kdy jde o čas a ve hře jsou životy, může pomoct telefon, automobil, nebo chytré hodinky. Takové případy jsou čím dál častější a právě k jednomu podobnému vyjížděli ve čtvrtek hasiči. „Majitel tohoto Iphonu měl těžkou autonehodu a nereaguje na výzvy telefonu,“ ozvalo se ve čtvrteční podvečer na operačním středisku linky 112. V tu chvíli na zpětné volání nikdo nereagoval.
„Místo kolize se dle hlášených GPS souřadnic nacházelo v Kapli, místní části Čelechovic na Hané na Prostějovsku. Operační důstojníci vyslali dvě jednotky hasičů, a to ze stanice Prostějov a z Kostelce na Hané. Vyslána byla rovněž PČR a ZZS. Při nehodě byly zraněny dvě osoby, jedna byla ošetřena záchranáři na místě, druhá pak byla přepravena do nemocnice,“ popsala mluvčí hasičů Olomouckého kraje Lucie Balážová.
Další případ evidují hasiči z minulého týdne. Z mobilu přijal dispečink oznámení o střetu motorkářky s osobním vozem u Němčic nad Hanou. „Souběžně byla nehoda ohlášena jedním z účastníků kolize s tím, že motorkářka má otevřenou zlomeninu dolní končetiny. Na místo byla vyslána jednotka ze stanice Kojetín a JSDH Němčice nad Hanou, posádka LZS a PČR. Záchranný řetězec tak byl díky okamžitému hlášení události a doplnění informací přímo z místa dalším volajícím aktivován velmi rychle a pomoc se ke zraněné ženě dostala bez zbytečného prodlení,“ vysvětlila mluvčí Balážová.
Telefon umí aktivovat tísňové volání i s přesným místem nehody
Systém funguje tak, že telefon detekuje závažnou autonehodu, zobrazí upozornění a po 20 sekundách automaticky zahájí tísňové volání, pokud jej do té doby uživatel nezruší. V případě, že nebude reagovat, zařízení tísňovým službám přehraje zvukovou zprávu, kterou je informuje, že se majitel mobilu stal účastníkem závažné nehody, a předá IZS zeměpisnou délku a šířku s přibližnou velikostí okruhu pátrání.
„Pokud dojde k hlášení z mobilního telefonu, oznámení přijímají operátoři na tísňové lince 112. Obratem volají zpět. Naší snahou je ověřit a doplnit informace z hlášení. Když se nám nedaří s majitelem spojit, vysíláme na místo síly a prostředky pro ten nejhorší scénář. V případě dopravních nehod vyjíždíme k vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel,“ doplnila Balážová.
Oznámení o nehodě umí odeslat také moderní automobily, jedná se o tzv. E-call. Auta vyrobená po roce 2018 už tuto možnost mají povinně zabudovanou. Tísňové volání mohou odeslat i chytré hodinky, pro další případy využívají záchranáři mobilní aplikaci Záchranka.
„Každý krok směrem k bezpečnosti vítáme. Upozorňujeme ale, že automatické systémy detekování nehod se mohou aktivovat i v případě, kdy k žádné závažné události nedojde. V tomto případě doporučujeme přijmout zpětné volání a situaci operátorovi vysvětlit. Předejdete tak zbytečné záchranné akci a vyslání jednotek na místo, kde nejsou v danou chvíli potřeba,“ uzavřela Lucie Balážová.