Nový stavební zákon platí od začátku letních prázdnin. Úřady po celé republice se ale i na konci července potýkají s nedostatky nového systému, ve kterém by měli úředníci vyřizovat žádosti stavebníků. Podobně je na tom i olomoucký stavební úřad.
„Situaci s vyřizováním stavebních agend komplikuje kromě přechodu na nový systém také velký nával žádostí, které stavebníci podali v průběhu června, tak aby byly administrovány ještě podle starého stavebního zákona,“ uvedla mluvčí olomoucké radnice Jana Doleželová.
V současnosti se tak podle mluvčí stavební úřad vypořádává se stoprocentním nárůstem vytíženosti. „V červnu obdržel stavební úřad zhruba 2 tisíce podání, přičemž standardně se průměrný počet podání pohyboval kolem 950,“ dodala Doleželová.
„Snažíme se stavebníkům maximálně vyjít vstříc, ale víme, že při vyřizování žádostí bohužel bude docházet k prodlevám. Přednostně administrujeme žádosti, u kterých jsou stavby navázány na dotační tituly, hypotéky nebo stavebníkům hrozí jiné sankce. Ta vytíženost je teď ale opravdu obrovská,“ vysvětlila vedoucí stavebního odboru olomouckého magistrátu Ludmila Marková.
Nestíhají ani další odbory
Změny ve stavebním zákoně se od začátku července v Olomouci týkají činností stavebního odboru, odboru územního plánování, odboru památkové péče a odboru životního prostředí. „V rámci dotčených orgánů tyto agendy vykonávají ti stejní lidé, protože mají několik disciplín a několik odborností. Na odboru životního prostředí se scházejí agendy státní správy i samosprávné činnosti a v tuto chvíli opravdu nestíháme ani těch dalších dvacet nestavebních činností, které má náš odbor v kompetenci,“ potvrdil vedoucí odboru životního prostředí Petr Loyka a dodal, že mimo velké vytížení se i odbor životního prostředí stále potýká s nedostatky nového systému.
„Bohužel nám v tom systém moc nepomáhá, chybí důležité funkcionality, správné nastavení přístupů a rolí i provázanost s dalšími registry a systémy a dokonce i logická kontrola zadaných informací. Vidíme v něm i bezpečnostní rizika. Postupně hledáme cestu, ale často je to takový hokus/pokus/omyl. Jsou části systému, které jsou jasné, ale v jiných opravdu zkoušíme, s čím nás systém ve vyřizování žádosti konečně pustí dál, nebo jak nastavit role všem referentům tak, aby skutečně dokázali v systému efektivně pracovat. S helpdeskem jsme v čilé komunikaci, ale téměř měsíc od spuštění provozu zatím nedošlo k zásadnímu posunu. Systém stále neumožňuje efektivní práci,“ dodala Marková.
Olomouc zároveň pomáhá i dalším stavebním úřadům s řešením problémů, podle slov tajemníka olomoucké radnice Marka Černého je však i Olomouc na hraně svých kapacit. „Více než tři týdny jsme se snažili dělat všechno pro to, abychom se s novým systémem vypořádali a mohli v něm nějakým způsobem pracovat. Kvůli chybějícím funkcionalitám a chybám v systému bohužel ne ideálně, jak bychom my nebo klienti potřebovali, ale alespoň nějak. V tento okamžik jsme se ale dostali na hranu toho, co jsme byli schopni jako území zvládnout. Teď už bez toho, že by se systém aktualizoval, upravil nebo úplně změnil, další prostor pro kreativitu opravdu nemáme,“ uzavřel tajemník Magistrátu města Olomouce Marek Černý.