Prostějovské zastupitelstvo dnes schválilo plánovaný bezúplatný převod historické nádražní budovy v železniční stanici Prostějov-místní nádraží na město. Nemovitost několik let chátrá a hrozila jí i demolice. Radnice by ji mohla při splnění dohodnutých podmínek získat bezúplatně. Transakci ještě musí schválit správní rada Správy železnic a vláda.
Na možném převodu nádražní budovy se radnice se SŽ dohodla nedávno. „Jednání ze strany SŽ byla maximálně vstřícná. Oběma stranám šlo o totéž, tedy o smysluplné využití místa, pro které provozovatel železnice do budoucna nemá využití,“ uvedl již dříve primátorův náměstek Jiří Rozehnal (ANO). Po schválení převodu budovy na město bude možné odstranění původních drážních technologií z objektu. Poté přijde na řadu rekonstrukce, která je předběžně naplánovaná na léta 2027 a 2028. Vedení města už hledá možné vyžití budovy.
Historická výpravní budova stojí na jednokolejné regionální trati spojující stanice Prostějov a Chornice, zprovozněna byla v roce 1889. Vedení SŽ před několika lety oznámilo, že při přípravě rekonstrukce stanice zvažuje i zbourání staré výpravní budovy z konce 19. století a stavbu menšího objektu. Informace tehdy vyvolaly v Prostějově značnou nevoli a chystala se petice za jeho zachování. Město se SŽ dlouho jednalo o podmínkách převodu nádražní budovy. Důležitou roli v rozhodování sehrály i předpokládané náklady na rekonstrukci budovy a jejího okolí, které se můžou dostat na desítky milionů korun.
SŽ připravuje rekonstrukci železniční stanice Prostějov-místní nádraží, která zahrnuje výměnu kolejiště a opravu nástupišť i zabezpečovacích zařízení včetně pokládky nových kabelů. Technologie potřebné pro provoz nádraží budou přestěhovány do nových prostor v sousedství historické nádražní budovy. Stavbaři už v areálu stanice zbourali lokomotivní depo, točnu, vodárnu a kancelářské budovy. Na pozemcích po bývalé točně má vzniknou odpočinková a obytná zóna.