Společnost Nextbike Czech Republic, která ve dvou desítkách měst provozuje systém sdílených jízdních kol, v roce 2020 díky postupnému rozšiřování svých služeb takřka ztrojnásobila tržby na 22,8 milionu korun z osmi milionů korun v roce 2019. Hospodaření firmy Nextbike ale předloni skončilo ztrátou 3,8 milionu korun po zisku 2,67 milionu korun v roce 2019. Informace pochází z výroční zprávy společnosti Nextbike Czech Republic.
Společnost Nextbike byla založena v září 2017, kdy v ní spojila síly německá bikesharingová firma Nextbike a výrobce jízdních kol Olpran. V roce 2018 začala sdílená kola nabízet v Prostějově, Ostravě a Olomouci. V roce 2020 se lidé na 3300 bicyklech a 120 elektrokolech Nextbike mohli projet ve 14 městech. Loni společnost Nextbike svoji flotilu rozšířila o dalších 1500 mechanických kol a 230 elektrokol. Své služby nyní nabízí ve 23 městech. Dostupná je také například v Praze, Ostravě, Písku či Mnichově Hradišti.
Provoz sdílených kol podle firmy Nextbike dosahuje v exponovaných dnech kolem 10 tisíc výpůjček za den. Nejvytíženější je provoz v Ostravě, kde společnost v roce 2020 zaznamenala 700 tisíc jízd. Růst zájmu o sdílená kola ovlivnila i pandemie koronaviru, která podle firmy přivedla ke sdílení jízdních kol další část zákazníků.
Poptávka po sdílených jízdních kolech se zvyšuje i v dalších městech. Například v Prostějově bylo předloni od března do prosince evidováno 67.600 výpůjček stovky sdílených jízdních kol. Loni pak počet sdílených kol v Prostějov vzrostl na 140 a počet výpůjček se od března do srpna zvýšil na 69.619. Prostějovská radnice za jednu výpůjčku bicyklu platí firmě Nextbike 6,9 koruny. Prvních 15 minut půjčení kola je zdarma, za každých dalších 30 minut lidé platí 15 korun. Zájemci o tento druh dopravy mají v Prostějově k dispozici zhruba čtyři desítky stanic se sdílenými koly.
Na tuzemském trhu od roku 2013 působí také společnost Rekola Bikesharing. Její kola si mohou lidé zapůjčit v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci a Bratislavě.