Jednatelé a společníci firmy Čezeta Motors, která v Prostějově vyráběla elektrické skútry Čezeta a kvůli milionovým dluhům je od loňského února v insolvenčním řízení, se předběžně dohodli na dalším postupu zahrnujícím finanční injekci 6,5 milionu korun od investorů. Městský soud v Praze měl o řešení insolvenčního návrhu na společnost Čezeta Motors jednat tento týden. Kvůli předběžné dohodě jednání odročil na 2. června, aby dal jednatelům a společníkům firmy čas na vyřešení situace mimosoudní cestou.
Insolvenční návrh na sebe loni v únoru podala sama firma Čezeta Motors, jejímž jednatelem a majoritním vlastníkem je Neil Eamonn Smith. Soudu navrhl prohlášení konkurzu na majetek Čezety Motors. Druhý jednatel společnosti Čezeta Motors Daniel Gašpar ale spolu se dvěma věřiteli už delší dobu tvrdí, že loni zahájení insolvenční řízení není nutné, jelikož jednomu z věřitelů se podařilo od investorů získat pro tento projekt 6,5 milionu korun. Podmínkou pro převod peněz je dohoda se Smithem.
Smith nyní podle Gašpara oznámil, že je ochoten dále jednat o jedné z navrhovaných možností vyřešení situace společnosti. „Ta má zahrnovat mimo jiné poskytnutí částky dodatečného financování společnosti dlužníka ve výši zhruba 6,5 milionu korun,“ uvedl Gašpar. Požádal soud, aby další podrobnosti dohody zatím nebyly v insolvenčním rejstříku kvůli citlivým údajům publikovány.
Z insolvenčního rejstříku vyplývá, že závazky společnosti Čezeta Motors loni v únoru činily 13,273 milionu korun a hodnota jejího majetku byla vyčíslena na 5,265 milionu. Dluhy firmy tak převyšovaly její majetek zhruba o osm milionů Kč. Gašpar spolu se zástupci dvou věřitelů tehdy upozornil, že o podání insolvenčního návrhu se dozvěděli až z insolvenčního rejstříku. Smith oponoval, že k tomu nepotřeboval Gašparův souhlas, jelikož je to povinnost ze zákona.
Smith loni v únoru podání insolvenčního návrhu na Čezeta Motors zdůvodnil tím, že se firmě nepodařilo najít kupce a majitelé nebyli ochotni vložit dostatečnou hotovost pro další pokračování činnosti. Firma se dostala do platební neschopnosti a přerušila produkci. Za roky 2018 a 2019 vykázala dohromady prodělek přes 21 milionů korun. „Na čekací listině je přes 100 tisíc eur (2,6 milionu korun) prodejních objednávek a Čezeta je prakticky bez dluhů, kromě dluhů vůči svým vlastníkům,“ uvedl Smith.
Čezeta Motors před devíti lety přišla s prototypem elektrického skútru, který vycházel ze slavného „prasete“ vyráběného továrnou ČZ v 50. a 60. letech. V letech 2018 až 2020 vyrobila první sérii 60 skútrů typu 506, které vyvezla do deseti zemí v Evropě. V roce 2018 společnost Crowdberry vybrala pro firmu 20 milionů korun na zahájení sériové výroby. Elektrické motorky v areálu Wikov v Prostějově montovala desítka zaměstnanců. Plány na expanzi počítaly až s 50 zaměstnanci a výrobou 2000 strojů ročně.