Novou halu pro odstavení tramvají začali budovat stavbaři poblíž hlavního vlakového nádraží v Olomouci. Díky investici bezmála za 280 milionů korun už nebudou muset tramvaje v noci stát v ulicích města či na konečné zastávce. Staré depo v sousedství centra Olomouce všechny tramvaje nestačí pojmout.
Stavba nového místa pro odstavení tramvají má být dokončena v březnu 2023, přičemž 85 procent nákladů pokryje dotace z evropských fondů. Novinářům to dnes řekl předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce Jaroslav Michalík.
„Tato stavba by měla významně ulehčit přetížené vozovně v ulici Koželužská a také lépe ochránit naše vozidla před poškozením vandaly,“ uvedl Michalík. Vandalové si podle něj vybírají tramvaje, které jsou odstaveny v nočních hodinách mimo areál vozovny. Tyto vozy, především ze smyčky v Nové Ulici, budou parkovat právě v nové hale u vlakového nádraží.
Dominantou budovaného areálu bude hala se zázemím pro obslužný personál údržby. V hale o celkové délce 105 metrů budou tři koleje, na kterých bude možno odstavit až devět dvouvozových tramvajových souprav. V hale bude prováděn denní úklid vozů, kontrolní a servisní činnost. V areálu bude také objekt výpravny tramvají, zázemí pro řidiče tramvají a technologická místnost se zabezpečovacím zařízením.
Nový areál s kolejištěm pro odstavení tramvají postaví společnost OHL ŽS, která zvítězila v tendru Dopravního podniku města Olomouce. Do veřejné soutěže na tento projekt se přihlásili tři zájemci. Odstavná plocha bude postavena souběžně s projektem nové části tramvajové trati, která spojuje centrum Olomouce s lidnatým sídlištěm Nové Sady. Tento tendr vyhrála společnost TT Nové Sady – Povel II, kterou tvoří firmy OHL ŽS Brno a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Zakázka má hodnotu 469 milionů korun.
Stavba nového úseku tramvajové trati byla zahájena na začátku března. Nová část trati měří 1200 metrů a dovede tramvaje přes Zikovu do Schweitzerovy ulice. Po nové trati se třemi zastávkami se cestující poprvé svezou příští rok na podzim.
První etapa dvoukolejné trati, která spojuje tržnici s Roosveltovou ulicí a končí v Trnkově ulici, měří 1,4 kilometru a otevřena byla v listopadu 2013. Její stavba stála zhruba 280 milionů. Podle údajů Dopravního podniku města Olomouce jezdí po této nové trati tramvajemi přibližně dva miliony cestujících ročně.