Olomoucká nezisková organizace ARPOK vydala sadu učebnic, které mají pomoci pedagogům začlenit témata globálního rozvojového vzdělávání. Využít je mohou učitelé, kteří vyučují matematiku, český jazyk nebo občanskou výchovu. Právě pro tyto tři předměty vznikly speciální publikace. Na jejich obsahu se podílelo několik učitelek z Olomouce.
Učebnice jsou určeny především pro druhý stupeň základních škol. Inspiraci v nich najdou určitě ale i učitelé středních škol. Učitelé mohou využít jak tištěné učebnice, tak i elektronické, které lze bezplatně stáhnout zde. Ten, kdo dává přednost tištěné formě získá učebnice pouze za poštovné.
Publikace vznikly na základě zapojení ARPOKu do mezinárodního projektu Global Issues – Global Subject (GIGS), který pracuje s agendou OSN – Cíle udržitelného rozvoje (SDGs). V rámci projektu vznikly tři zmiňované učebnice a jeden sborník, ve kterém se nacházejí výukové lekce vytvořené v ostatních zemích, které se do projektu GIGS zapojily.
Snadné si vybrat, ještě lepší zařadit
Učitel, který učebnici používá najde u každé lekce souhrnné informace o tom, jakých témat se daná lekce týká a jakou časovou dotaci na probrání látky potřebuje. Součástí je i výpis potřebných pomůcek, výukové cíle, věková kategorie nebo metody a formy práce. Díky tomu všemu se rychle zorientuje a dokáže snadněji zakomponovat průřezová témata do výuky. „Globální témata jsou v rámcově vzdělávacím programu zahrnuta právě v průřezových tématech. Proto je v popiscích u jednotlivých aktivit vždy napsané, jaké konkrétní průřezové téma lekce pokrývá – tak aby si pedagog dovedl vybrat, co právě potřebuje,” uvedla koordinátorka projektu Johana Krajčírová.
Obsah učebnic vznikl na základě průzkumu potřeb, a to proto, aby vyhovoval požadavkům pedagogů. Jednotlivé aktivity proto nejsou příliš dlouhé a je možné je začlenit do klasické vyučovací hodiny. Zároveň jsou aktivity co nejvíce propojeny s probíraným učivem. „Učebnice jsou tedy vhodné i pro pedagogy, kteří by rádi zakomponovali do výuky globální témata, ale nejsou si třeba tak jisti, jak to udělat,” doplnila Johana Krajčírová.
ARPOK je vzdělávací organizace, která od roku 2004 přináší do škol globální rozvojové vzdělávání. Pomáhá učitelům s výukou aktuálních témat dneška (např. o odpovědné spotřebě, stereotypech a předsudcích, migraci, chudobě či klimatických změnách) a zároveň o tématech otevřeně mluví s žáky a informuje o nich veřejnost. Podporuje tak otevřenou a tolerantní společnost a aktivní zapojení lidí do dění kolem sebe.
Díky projektu GIGS vznikly tři speciální učebnice (Matematika, Český jazyk a Občanská výchova) plné lekcí zahrnující průřezová témata RVP. Součástí každé učebnice je CD, na kterém jsou kompletní cvičení. Tištěné učebnice je možné získat pouze za uhrazení poštovného nebo zcela bezplatně v elektronické podobě. Mimo učebnice vznikl také sborník, ve kterém jsou lekce z dalších předmětů vzniklých v ostatních zemích zapojených do projektu.